Skip to main content

Tuba Márta: A digitális nyelvtanulás új lehetősége a köznevelésben és szakképzésben

- 2025. 10. 18.

2025 nyarától nemcsak a diákoknak, hanem szüleik és gondviselőik számára is megnyílt a lehetőség, hogy térítésmentesen nyelvet tanuljanak a Köznevelési Regisztrációs és Tanulmányi Alaprendszer Ideggennyelvi Felkészítő Modul (Kréta IFM) segítségével. 2025. október 15-én az Educational Development Informatikai Zrt. online szakmai programot szervezett az érdeklődő pedagógusoknak és szülőknek, amelynek keretében tájékozódhattak a nyelvtanulás korszerű platformjáról.

A szakmai délutánt Gubáné Csánki Ágnes (OH) „Generációs trendek a tanulásban és a nyelvtanulásban” című előadása nyitotta. Minden generációnak létezik digitális elnevezése is: veterán = digitális remete, Baby Boom = digitális felfedező, X generáció = digitális nomád, Y generáció = digitális bennszülött, Z generáció = digitális telepes, alfa generáció = digitális honfoglaló. A generációk együttélését segíti, ha végiggondoljuk, milyen technikai eszközök használatába születtek bele, milyen volt az iskola az ő korukban, hogyan tanultak nyelvet. A veteránok mindent megtettek, hogy az európai hagyományokat átadják gyermekeiknek. Polgári családi környezetben vagy magánúton tanultak idegen nyelvet. A boomerek a hagyomány mellett a szaktudást is tisztelik. Számukra természetes, hogy a nők is képzett, iskolázott munkaerőként dolgoznak. Az iskolában tanultak idegen nyelvet, tanárközpontúan, nyelvkönyvből. Az X generáció középiskolában ismerkedett meg a számítógéppel és az internettel. Átmeneti generációként egyszerre él a hagyományos és a digitális kultúrában. A X generáció tagjai, a mai nagyszülők, az orosz mellett németet, angolt, franciát tanultak középiskolában az olvasott szövegértés mellett a beszédkészséget is fejlesztő nyelvkönyvből, magnókazettákkal. Az Y generáció, a mai szülők, számára természetessé vált az online információszerzés és az online tanulás. Ők a milleniumi nemzedék, akiket már audiovizuális és digitális tananyagokkal, kooperatív technikával, kollaboratív módszerekkel oktattak. Náluk kezdődik a figyelem tartósságának csökkenése, az azonnali visszajelzés igénylése, viszont el lehet tőlük tanulni a hálózatos gondolkodást. A Z generáció ül most a középiskolában és az egyetemek padjaiban. Átélik a globális válságokat, nem akarnak felnőni, hajlamosak bezárkózni. A kommunikációs és a konfliktusmegoldó készségeiket egyaránt fejleszteni kell. Beleszülettek a digitális világba, egymástól és az internetről tanulnak. Igénylik a közösséget, de nem a tanár a tudás központja. Azonnali jutalmazásra vágynak, nyelvórán a játékot (gamifikációs módszer) és a folyamatos beszédgyakorlást kedvelik. Az alfa generáció a klímaváltozáson kívül szembesül az idősödő társadalom okozta problémákkal, és azzal, ahogy a mesterséges intelligencia átalakítja a gazdaságot. Szinte semmihez nincs türelmük, FOMO-ban szenvednek, de nagy erősségük a multitasking. Az iskolában szembesülnek a NAT követelményeivel, amelyek teljesítéséhez megkapják a kompetencia alapú, kooperatív oktatást. Vizuális-auditív élményt nyújtó, 5-7 perces mikrotanulást igényelnek azonnali visszajelzéssel, amire megoldást találhatnak a Kréta Idegennyelvi Felkészítő Modulban.

Miholics Zoltán (EduTech Hungary Zrt., Kréta IFM szakmai vezető) „Mesterséges intelligencia a nyelvtanulásban” című előadásában abból indult ki, hogy a nyelvtanulásban paradigmaváltás zajlik: működhet a kommunikáció nyelvtudás nélkül is. Ugyanakkor tagadhatatlan, hogy a nyelvtudás több, mint szavak fordítása, mivel a nyelvtanulás kultúrát is közvetít. A személyes beszéd a nonverbális eszközöknek köszönhetően közvetlenebb, hatékonyabb, mint a gépi tanulás. A nyelvtanulás fejleszti a kognitív képességeket, lassítja az öregedést, és – nem utolsósorban – szabadságot, függetlenséget ad az eszköztől.

Mire használható a Kréta IFM? Katalizálhatja a diák nyelvgyakorlását, mert a játékos feladatok érdekfeszítőek, a jó megoldásért pontokat, csillagokat lehet szerezni. Mivel a modul bárhonnan hozzáférhető, stresszmentes (nem tanórai) környezetben lehet gyakorolni. Kiszélesedik a hozzáférés a többnyelvű tanuláshoz, hiszen angol, német, francia és spanyol nyelven a Közös Európai Referenciakerethez (KER) igazított szinteken oldhatók meg szókincsbővítő, nyelvtani, párbeszédes, írásbeli feladatok. A tanulók a Kréta azonosítójukkal tudnak belépni a felületre, a tanárok legkönnyebben a Kréta Digitális Kollaborációs Térből (DKT) érhetik el.

A tananyagfejlesztés a „human-in-the-loop” („ember a gépezetben”) elméleti alapozással készült: a Xeropan nyelvi modulnak adatokat adtak (prompt és iterálás), a produktumokat szűrték (hallucinációk, torzítások eliminálása), a javított adatokat újratanították. Jelenleg a közoktatásban használt idegennyelvi tankönyvcsaládokhoz készítenek leckeajánlásokat.

Thékes István (GFE) „Nyelvtanulás a zsebben az IFM modul hatása és más applikációkkal való összehasonlító bemutatása szülőknek” című előadásában kiemelte, hogy a modul minden szempontból illeszkedik a nemzetközi kutatási eredményekhez. Minőségi felhasználói élményt nyújt, elsősorban a Z és alfa generáció számára, ugyanakkor kiegyensúlyozza a véletlenszerű és a szándékos tanulást. A tananyagot jelentésközpontúan fejlesztették, a Paivio-féle kettős kódolás hipotézisére és az állványozás módszerére alapozva. Az egyszerre kapott vizuális és auditív ingerekkel, a feladatok fokozatos nehezedésével, az egyre csökkenő tanári támogatással a diák sikerrel jut a legközelebbi fejlődés zónájába.

A minnesotai Bethel-programmal, a Busuu és a Duolingo applikációval  összehasonlítva remélhetőleg a diákok nem fognak a Kréta IFM felületen több időt eltölteni, mint hagyományos nyelvoktató környezetben, és a játékszabályokra koncentrálás sem fogja a figyelmüket elvonni a nyelvtanulásról. A kérdőíves felmérések tanulsága szerint a tanárok is ragaszkodnak a modul használatához, ha már egyszer megismerték, mert gyorsítja a nyelvtanulási folyamatokat. Az előadó további kutatási eredményei a témában az Iskolakultúra folyóiratban olvashatók.

Fegyverneki Gergő (DE) „Okostelefon = okos tanulás? Mit tehet a szülő?” c. előadásában felhívta a hallgatóság figyelmét arra, hogy digitális szülőként is meg kell születnünk. Sokszor fordított szocializáció zajlik a családban vagy az iskolában: a gyerek tanít minket az eszközök használatára. Az alfa generációt „üveggenerációnak” is hívják, mert a tablethasználatba születtek bele. Vizuálisak és innovatívak, ugyanakkor  kevés az önfegyelmük és a koncentrációkészségük. Mit tegyen a pedagógus a hatékonyság érdekében? Adjon azonnali visszajelzést, de ez legyen arányos a teljesítménnyel. Határozzon meg kisebb-nagyobb célokat, szabjon egyre nehezedő feladatokat, hogy a diákok képesek legyenek a nyelvtanulásban magasabb szintre lépni. A Kréta modul használata családi program lehet nyaralás vagy külföldi iskolai tanulmányút előtt. A leckék nagy előnye, hogy telefonról is elérhetők, a mobileszköz akár az iskolában, akár tanórán kívül egyéni tanulási utakat támogató taneszközzé válhat. Az is fontos, hogy a szülők a minőségi képernyőidőn kívül töltsenek minőségi képernyőmentes időt is gyermekeikkel, erre nézve ajánlást olvashatnak a WHO honlapján.

A szakmai programot Vitál Attila (NYE) „Hogyan használhatom a Kréta IFM-et szülőként? Hogyan segíthetem a gyermekem nyelvtanulását az IFM-mel?” című előadása zárta. A nyelvoktatás digitalizációja az 1990-es években kezdődött, a multimédiás tanulás a 2000-es évektől indult, tehát a szülők ismerhetik az audiovizuális nyelvtanulás előnyeit, esetleg az internetalapú közösségi tanulást is megtapasztalták. A Kréta IFM-et a tanuló 7-19 éves koráig tudja használni, felhasználói fiókját iskolaváltáskor is viszi tovább. A tananyagok öt nyelven (angol, német, francia, spanyol, magyar mint idegen nyelv) a KER A1-C1 szinten hozzáférhetők. A szintek fejezetekre és leckékre bomlanak. A leckék egy videós tananyag köré épülnek, ehhez kapcsolódva gyakoroltatják a szókincset, kiejtést, nyelvtant, társalgást. A szülők a Kréta szülő vagy a Xeropan applikációból érhetik el a tananyagot.

A közoktatási rendszer digitális tananyagfejlesztéssel reagált a nyelvtanulást érintő változásokra. A Kréta IFM egyéni tanulói utakat biztosít a kimeneti követelmények teljesítéséhez: érettségi vizsgára, nyelvvizsgára készít, akár több nyelv tanulásával segíti a munkába állást. A nyelvtudás vitathatatlan érték. Meghatározza a jövőt, jellemzi az élethosszig tartó tanulást.  A Kréta IFM a nyelvtanárok értékőrző és értékközvetítő tevékenységét digitális pedagógiai asszisztensként segítheti.

Nincs hozzászólás!

Your Email address will not be published.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

x