2025 nyarától nemcsak a diákoknak, hanem szüleik és gondviselőik számára is megnyílt a lehetőség, hogy térítésmentesen nyelvet tanuljanak a Köznevelési Regisztrációs és Tanulmányi Alaprendszer Ideggennyelvi Felkészítő Modul (Kréta IFM) segítségével. 2025. október 15-én az Educational Development Informatikai Zrt. online szakmai programot szervezett az érdeklődő pedagógusoknak és szülőknek, amelynek keretében tájékozódhattak a nyelvtanulás korszerű platformjáról.
A szakmai délutánt Gubáné Csánki Ágnes (OH) „Generációs trendek a tanulásban és a nyelvtanulásban” című előadása nyitotta. Minden generációnak létezik digitális elnevezése is: veterán = digitális remete, Baby Boom = digitális felfedező, X generáció = digitális nomád, Y generáció = digitális bennszülött, Z generáció = digitális telepes, alfa generáció = digitális honfoglaló. A generációk együttélését segíti, ha végiggondoljuk, milyen technikai eszközök használatába születtek bele, milyen volt az iskola az ő korukban, hogyan tanultak nyelvet. A veteránok mindent megtettek, hogy az európai hagyományokat átadják gyermekeiknek. Polgári családi környezetben vagy magánúton tanultak idegen nyelvet. A boomerek a hagyomány mellett a szaktudást is tisztelik. Számukra természetes, hogy a nők is képzett, iskolázott munkaerőként dolgoznak. Az iskolában tanultak idegen nyelvet, tanárközpontúan, nyelvkönyvből. Az X generáció középiskolában ismerkedett meg a számítógéppel és az internettel. Átmeneti generációként egyszerre él a hagyományos és a digitális kultúrában. A X generáció tagjai, a mai nagyszülők, az orosz mellett németet, angolt, franciát tanultak középiskolában az olvasott szövegértés mellett a beszédkészséget is fejlesztő nyelvkönyvből, magnókazettákkal. Az Y generáció, a mai szülők, számára természetessé vált az online információszerzés és az online tanulás. Ők a milleniumi nemzedék, akiket már audiovizuális és digitális tananyagokkal, kooperatív technikával, kollaboratív módszerekkel oktattak. Náluk kezdődik a figyelem tartósságának csökkenése, az azonnali visszajelzés igénylése, viszont el lehet tőlük tanulni a hálózatos gondolkodást. A Z generáció ül most a középiskolában és az egyetemek padjaiban. Átélik a globális válságokat, nem akarnak felnőni, hajlamosak bezárkózni. A kommunikációs és a konfliktusmegoldó készségeiket egyaránt fejleszteni kell. Beleszülettek a digitális világba, egymástól és az internetről tanulnak. Igénylik a közösséget, de nem a tanár a tudás központja. Azonnali jutalmazásra vágynak, nyelvórán a játékot (gamifikációs módszer) és a folyamatos beszédgyakorlást kedvelik. Az alfa generáció a klímaváltozáson kívül szembesül az idősödő társadalom okozta problémákkal, és azzal, ahogy a mesterséges intelligencia átalakítja a gazdaságot. Szinte semmihez nincs türelmük, FOMO-ban szenvednek, de nagy erősségük a multitasking. Az iskolában szembesülnek a NAT követelményeivel, amelyek teljesítéséhez megkapják a kompetencia alapú, kooperatív oktatást. Vizuális-auditív élményt nyújtó, 5-7 perces mikrotanulást igényelnek azonnali visszajelzéssel, amire megoldást találhatnak a Kréta Idegennyelvi Felkészítő Modulban.

Miholics Zoltán (EduTech Hungary Zrt., Kréta IFM szakmai vezető) „Mesterséges intelligencia a nyelvtanulásban” című előadásában abból indult ki, hogy a nyelvtanulásban paradigmaváltás zajlik: működhet a kommunikáció nyelvtudás nélkül is. Ugyanakkor tagadhatatlan, hogy a nyelvtudás több, mint szavak fordítása, mivel a nyelvtanulás kultúrát is közvetít. A személyes beszéd a nonverbális eszközöknek köszönhetően közvetlenebb, hatékonyabb, mint a gépi tanulás. A nyelvtanulás fejleszti a kognitív képességeket, lassítja az öregedést, és – nem utolsósorban – szabadságot, függetlenséget ad az eszköztől.
Mire használható a Kréta IFM? Katalizálhatja a diák nyelvgyakorlását, mert a játékos feladatok érdekfeszítőek, a jó megoldásért pontokat, csillagokat lehet szerezni. Mivel a modul bárhonnan hozzáférhető, stresszmentes (nem tanórai) környezetben lehet gyakorolni. Kiszélesedik a hozzáférés a többnyelvű tanuláshoz, hiszen angol, német, francia és spanyol nyelven a Közös Európai Referenciakerethez (KER) igazított szinteken oldhatók meg szókincsbővítő, nyelvtani, párbeszédes, írásbeli feladatok. A tanulók a Kréta azonosítójukkal tudnak belépni a felületre, a tanárok legkönnyebben a Kréta Digitális Kollaborációs Térből (DKT) érhetik el.
A tananyagfejlesztés a „human-in-the-loop” („ember a gépezetben”) elméleti alapozással készült: a Xeropan nyelvi modulnak adatokat adtak (prompt és iterálás), a produktumokat szűrték (hallucinációk, torzítások eliminálása), a javított adatokat újratanították. Jelenleg a közoktatásban használt idegennyelvi tankönyvcsaládokhoz készítenek leckeajánlásokat.
Thékes István (GFE) „Nyelvtanulás a zsebben az IFM modul hatása és más applikációkkal való összehasonlító bemutatása szülőknek” című előadásában kiemelte, hogy a modul minden szempontból illeszkedik a nemzetközi kutatási eredményekhez. Minőségi felhasználói élményt nyújt, elsősorban a Z és alfa generáció számára, ugyanakkor kiegyensúlyozza a véletlenszerű és a szándékos tanulást. A tananyagot jelentésközpontúan fejlesztették, a Paivio-féle kettős kódolás hipotézisére és az állványozás módszerére alapozva. Az egyszerre kapott vizuális és auditív ingerekkel, a feladatok fokozatos nehezedésével, az egyre csökkenő tanári támogatással a diák sikerrel jut a legközelebbi fejlődés zónájába.
A minnesotai Bethel-programmal, a Busuu és a Duolingo applikációval összehasonlítva remélhetőleg a diákok nem fognak a Kréta IFM felületen több időt eltölteni, mint hagyományos nyelvoktató környezetben, és a játékszabályokra koncentrálás sem fogja a figyelmüket elvonni a nyelvtanulásról. A kérdőíves felmérések tanulsága szerint a tanárok is ragaszkodnak a modul használatához, ha már egyszer megismerték, mert gyorsítja a nyelvtanulási folyamatokat. Az előadó további kutatási eredményei a témában az Iskolakultúra folyóiratban olvashatók.
Fegyverneki Gergő (DE) „Okostelefon = okos tanulás? Mit tehet a szülő?” c. előadásában felhívta a hallgatóság figyelmét arra, hogy digitális szülőként is meg kell születnünk. Sokszor fordított szocializáció zajlik a családban vagy az iskolában: a gyerek tanít minket az eszközök használatára. Az alfa generációt „üveggenerációnak” is hívják, mert a tablethasználatba születtek bele. Vizuálisak és innovatívak, ugyanakkor kevés az önfegyelmük és a koncentrációkészségük. Mit tegyen a pedagógus a hatékonyság érdekében? Adjon azonnali visszajelzést, de ez legyen arányos a teljesítménnyel. Határozzon meg kisebb-nagyobb célokat, szabjon egyre nehezedő feladatokat, hogy a diákok képesek legyenek a nyelvtanulásban magasabb szintre lépni. A Kréta modul használata családi program lehet nyaralás vagy külföldi iskolai tanulmányút előtt. A leckék nagy előnye, hogy telefonról is elérhetők, a mobileszköz akár az iskolában, akár tanórán kívül egyéni tanulási utakat támogató taneszközzé válhat. Az is fontos, hogy a szülők a minőségi képernyőidőn kívül töltsenek minőségi képernyőmentes időt is gyermekeikkel, erre nézve ajánlást olvashatnak a WHO honlapján.
A szakmai programot Vitál Attila (NYE) „Hogyan használhatom a Kréta IFM-et szülőként? Hogyan segíthetem a gyermekem nyelvtanulását az IFM-mel?” című előadása zárta. A nyelvoktatás digitalizációja az 1990-es években kezdődött, a multimédiás tanulás a 2000-es évektől indult, tehát a szülők ismerhetik az audiovizuális nyelvtanulás előnyeit, esetleg az internetalapú közösségi tanulást is megtapasztalták. A Kréta IFM-et a tanuló 7-19 éves koráig tudja használni, felhasználói fiókját iskolaváltáskor is viszi tovább. A tananyagok öt nyelven (angol, német, francia, spanyol, magyar mint idegen nyelv) a KER A1-C1 szinten hozzáférhetők. A szintek fejezetekre és leckékre bomlanak. A leckék egy videós tananyag köré épülnek, ehhez kapcsolódva gyakoroltatják a szókincset, kiejtést, nyelvtant, társalgást. A szülők a Kréta szülő vagy a Xeropan applikációból érhetik el a tananyagot.
A közoktatási rendszer digitális tananyagfejlesztéssel reagált a nyelvtanulást érintő változásokra. A Kréta IFM egyéni tanulói utakat biztosít a kimeneti követelmények teljesítéséhez: érettségi vizsgára, nyelvvizsgára készít, akár több nyelv tanulásával segíti a munkába állást. A nyelvtudás vitathatatlan érték. Meghatározza a jövőt, jellemzi az élethosszig tartó tanulást. A Kréta IFM a nyelvtanárok értékőrző és értékközvetítő tevékenységét digitális pedagógiai asszisztensként segítheti.
Nincs hozzászólás!