A Budapesti Pedagógiai Oktatási Központ 2025. március 24–április 4. között rendezi meg a Tavaszi Pedagógiai Napokat. Az eseménysorozat nyitónapján Pintér Gergely, az Oktatási Hivatal Digitális Tananyagfejlesztési Osztályának vezetője tartott kiemelt előadást a 2020-ban bevezetett Nemzeti alaptanterv és a kapcsolódó kerettanterv előírásainak megfelelő tartalomfejlesztésről.
A köznevelési tankönyvjegyzékben (Tankönyvkatalógus) összesen 1809 db taneszköz szerepel – köztük a nemzetiségi, enyhe és középsúlyos SNI, idegen nyelvű oktatás céljaira –, ezekből lehet a pedagógusoknak választani. Egy kerettantervre minden tantárgyból két különböző tankönyvcsalád készült: az A változat a nem speciális óraszámra tervezett, inkább gyakorlati oktatás igényeinek, a B változat a magasabb óraszámra tervezett, inkább elméleti oktatás igényeinek felel meg. Az okostankönyveknek is A és B változata érhető el a honlapon.
A tankönyvsorozatoknak egységes a vizuális megjelenésük, a tantárgyak azonosítását színkódok segítik. A 2020-as alaptantervvel bevezetett új tantárgyaknak elkészültek az új tankönyvei: Zöld Föld, Digitális kultúra. Megírták az emelt és középszintű érettségire felkészítő könyveket is, pl. Irodalom 11-12. A vizuális generáció számára új szövegműfajokat vezettek be: a Természettudomány 7-8. tankönyv infografikákat, a Dráma és színház 10-14 éveseknek tankönyv képregényeket tartalmaz.
A Nemzeti Köznevelési Portál interaktív tudásbázis 222 okostankönyvet, 22 okosgyűjteményt, 21 tanári kézikönyvet, óravázlatokat, multimédiás tartalmakat, akkreditált okosfeladatokat, okosfeladatsorokat, a felhasználók által készített feladatokat, feladatsorokat foglal magába. A regisztrált felhasználók tanulócsoportokat hozhatnak létre, amelyek tagjai számára letölthetik és módosíthatják a feladatokat.
A tanulást az NKP Tanulásszervező és az NKP Feladatszerkesztő modulok támogatják. A tanulásszervezőben a regisztrált felhasználók (elsősorban a pedagógusok) kioszthatják, beszedhetik, értékelhetik a feladatokat. A létrehozott tanulócsoport megteremtheti saját tudásbázisát. A gyakorlást, közös szerkesztést, alkotást, projektek támogatását a pedagógus által beállított vizsga módban elvégzett értékelés is követheti. A feladatszerkesztő modul ingyenesen elérhető bárkinek, aki differenciált feladatbankot akar létrehozni. A feladatmotorok segítségével többféle feleletválasztós, rendszerező, szöveges, játékos feladat generálható. Az NKP jelenleg kb. 41-46 ezer(!) interaktív feladatot és 3-6 ezer(!) feladatsort tartalmaz.
Egyéb tartalmak tekintetében Pintér Gergely beszélt arról, hogy elkészült 10 db okosgyűjtemény az alsó tagozat számára. Nagy figyelmet fordítottak az óvoda-iskola átmenet segítésére az 1. osztályban. A közlekedésbiztonsági, egészségfejlesztési, fenntarthatósági ismereteket bemutató videókat osztályfőnöki órákra ajánlja.
A tudásbázis bemutatásán túl az előadó vázolta a digitális tartalomfejlesztés elméleti alapjait. Az okostankönyvekben a digitális tartalmaknak immáron három generációja jelenik meg. Az első generációs tartalom a zárt végű, interaktív feladat. Az okosfeladaton és -feladatsoron kívül ide tartozik az adaptív okosfeladatsor, amely a diák válaszától függően könnyebb vagy nehezebb kérdést tesz fel a következőkben. (Ki mer ezek után egy televíziós vetélkedőre benevezni?) A második generáció az animált tartalmat jelenti. Élményszerűvé teszi a tanórát, ha a memoritert vagy a törvényszöveget videón tekintjük meg, az irodalmi művet megzenésítve hallgatjuk. A folyamatok megértését segíti, ha infografikán vagy képregényben feldolgozva követhetjük az eseményeket. Szintén a megértést segíti, ha a kémiai elemeket 3D modelleken tanulmányozhatjuk, vagy a fizikai kísérleteket szimulációval végezzük el. Az elmúlt két évben fejlődött ki a digitális tartalom harmadik generációja, a játékos webes alkalmazás. A tudásbázisban találhatunk matematikai és magyar nyelvi játékokat, de irodalmi műelemzést is játékos formában. Adatvizualizációs webes alkalmazással hozták létre az interaktív periódusos rendszert vagy az okosatlaszt.
Az előadás tisztázta az érdeklődők számára, hogy van választék, van koncepció és megvalósult a tananyagfejlesztés. Az online tankönyvkatalógus (https://www.tankonyvkatalogus.hu/) és a Nemzeti Köznevelési Portál (https://www.nkp.hu/) menüjéből a pályán lévő pedagógusgenerációk tagjai ízlésük szerint választhatnak, az X generációsok és a boomerek is ötleteket meríthetnek módszertani kultúrájuk frissítéséhez. Megér egy kattintást!
Nincs hozzászólás!