Skip to main content

Mózes Gergely: ,,Nem az számít, amit nézel, hanem az, amit látsz”

- 2025. 01. 20.

Elmélkedések a Walden-tónál, avagy interaktív természetjárás és a megfigyelés művészete Henry David Thoreau naplója alapján.

Ahogyan a videojátékok egyre inkább túllépnek a hagyományos határokon és kontextusokon, egy új irányvonal kezd kialakulni, amely valós embereket, helyeket és témákat használ referenciaként. Ez az irány pedig a dokumentumfilm és a játékprogram találkozási pontjára mutat, a doku-játékra, amelynek célja, hogy interaktív módon, fikciós csomagolásban adjon át valós ismereteket. E határműfaj egyik ritka gyöngyszeme az a független fejlesztésű indie kalandjáték, amely a természet, a felfedezés és a meditatív játékmenet köré épül: A USC Game Innovation Lab gyártásában készült Walden, a game-ben az öntörvényű amerikai filozófus, Henry David Thoreau bőrébe bújhatunk, aki mint köztudott,  kivonult a társadalomból a vadonba, hogy saját kezével teremtse meg életfeltételeit a Walden-tó mellett.

Thoreau a XIX. századi Amerikában – példaképétől, Rousseau-tól inspirálódva – két évre vonult el az erdőbe, ahol tevékenységét következetesen naplózta. E kísérlet krónikája Walden című műve, amelyben részletesen leírta, hogyan építette fel saját kezűleg faházát, vagy ahogy az erdőt járva faprólékosan megfigyelte a természet történéseit. Naturalista észrevételeit ötvözte a polgári engedetlenség fogalmának elemzésével. Úgy tartotta, hogy a mindenkori államnak nincs több hatalma felettünk, csak amennyit ráruháztunk. A városi lét észszerűtlenségét állította szembe a természetben való létezés szabadságával: „Mélyen akartam merülni az életbe, kiszívni csonka velejét, olyan erőteljesen, spártai módra akartam élni, hogy megfutamodásra kényszerítsem mindazt, ami nem élet…”

Még ha nem is a fentiek szerinti nyers, spártai módon, de a játékos a képernyő előtt szobája kényelmében élheti újra a vadonban töltött mindennapokat. A cselekmény 1845 nyarán indul, amikor Thoreau a Walden-tó mellé költözik, hogy felépítse új otthonát. Játékosként a napok feladatorientáltan telnek számunkra is: folyamatosan ételt és tüzelőanyagot kell gyűjtenünk, miközben faházat építünk és a ruháinkat foltozgatjuk. A túlélés elsődleges, ugyanakkor körülvesz az erdő és a tó szépsége, amelyek az alapvető szükségleteken túli élet ígéretét hordozzák. A játék Thoreau első évének narratíváját követi az erdőben, ahol minden évszak saját túlélési kihívásait és a készülő napló ihletforrásait rejti.

A környezet feldedezése közben nem a sietségen van a hangsúly: bármikor, ha jobb gombbal kattintunk az egéren, lehetőségünk van a tó felszínére zoomolni, egy éppen elugráló nyúlra, vagy a földre és kövekre amelyeken sétálunk. Mindezen elemek érzékletesen, művészi grafikával vannak megjelenítve. A játék időnként Walden-idézetekkel is megjutalmaz: „Kövek – nem számíthatok arra, hogy megváltoztathatom a kövek, fák és állatok természetét.”

Thoreau úgy vélte, túl kell tekintenünk a létezés felszínén és az általunk megfigyelt tárgyra, élőlényre vagy eseményre kell összpontosítsunk, a maga valójában. Az erdő és a tó szimulált valósága mellett a készítők “visszahozták” a korabeli Concord városát is, ahová a szerző a valóságban is bejárt erdei kísérlete alatt. Igaz, a játékban nem annyira a történelmi hűség, mint inkább az erdővel való kontrasztélmény megteremtése lehetett a koncepció.  Karakterünkel itt bevásárolhatunk, munkát vállalhatunk, vagy csak tájékozódhatunk a hírlapokból a postán, s persze a kritikus megfigyelés sem maradhat el:  „Ha egy ember végigmenne ezen a városon, majd beszámolna róla, a leírásában nem ismernénk fel a helyet. Egy templom, a bíróság vagy éppen a börtön, mind megváltozik egy valódi igaz tekintet előtt s az épületek apró darabokra hullanak a róluk alkotott beszámolóban.”

Összeségében a hangsúly a reflexív játékmeneten van, mintsem a stratégiai kihívásokon. Ez a “befelé forduló” játékstílus azonban különleges vonzerővel bír, így főleg az experimentális szellemű és irodalomkedvelő játékosoknak javallott. Persze a könyvet olvasva felmerülhet a kényelmetlen kérdés, hogy a szerző maga vajon mit szólna a róla szóló játékhoz, főleg hogy írása ,,apró darabokban” építi a narratívát, ráadásul távol a valódi természettől, egy szimulált világban. A lehetséges válasz nemcsak a könyvben, de a játékban is ott rejlik, ha figyelemesen olvasunk és nyitott szemmel járunk: ,,Minden út a végzet útja, kivéve egyet: a magunkét; következésképp ki-ki járjon a maga útján, s ne azon amin az apja-anyja vagy épp a szomszédja jár.”

A Walden, a game  PC verziója megvásárolható a fejlesztő weboldaláról és a Steam-ről is, de a Playstation valamint az Xbox játékosok számára is elérhető.

Irodalom:

Balázs Géza 2023. Az internet népe. Ludovika, Budapest.

Walden, a game honlap: https://www.waldengame.com/

Henry David Thoreau 1854. Walden Or, Life In The Woods, Pub.: Princeton University Press (2004)

A Kulturális és Innovációs Minisztérium 2024-2.1.1.- EKÖP-2024-00017 kódszámú EGYETEMI KUTATÓI ÖSZTÖNDÍJ Programjának a Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Alapból finanszírozott szakmai támogatásával készült.

 

Nincs hozzászólás!

Your Email address will not be published.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

x