A diákok a mese szövegtípusáról való tudásukat használták egy Tamási Áron-novella értelmezéséhez, elemzéséhez. A mese szövegtípusát azért érdemes középiskolában is tanítani, mert kedvelt középszintű érettségi vizsgafeladat: építhetünk a tanulók általános iskolában megszerzett ismereteire, de szociokulturálisan eltérő tudásukat célszerű egységesíteni.
Az intertextuális jelenségek meghatározzák mind a hétköznapi szövegek befogadását, mind az irodalmi szövegek értelmezését. Az intertextualitás érvényes fogalmával és fajtáival a tanulók a 10. vagy a 11. évfolyam nyelvtanóráin megismerkednek. A szövegtani anyagrészben kerül szóba az adaptáció és a médiaszöveg fogalma is. Irodalomból szintén 10–11. évfolyamon olvassák a romantikus és realista regényeket, a magyar századforduló irodalmának bemutatásakor lehetséges kitérni Gárdonyi Géza írói munkásságára. A 11. évfolyamos diákok rendelkeznek a szükséges nyelvi és irodalmi ismeretekkel ahhoz, hogy szövegek párbeszédében fogadjanak be egy Gárdonyi-regényt.
Mikszáth Kálmán A jó palócok (1882) és Arany János kései parasztballadái (1877) között észrevehetők tematikus egyezések. A jó palócok kötet egy novellája felveti a motivikusnál nagyobb mértékű szövegközti hatás, a pastiche (ráírás) intertextuális lehetőségét egy korábbi Arany-balladára.
A középiskolai szövegtani elemzéshez javasolt szakirodalom:
Adamikné Jászó Anna 2004. 33 téma a szövegértő olvasás fejlesztésére. – Az esszéírás tanításával. A középiskolai korosztálynak. Holnap Kiadó, Budapest.
Balázs Géza: 1994. Szövegtani gyakorlatok, vázlatok és tanulmányok. ELTE, Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest.
Balázs Géza 2007. Szövegantropológia. Szövegek többirányú megközelítése. Berzsenyi Dániel Főiskola, Szombathely, Inter Kultúra-, Nyelv- és Médiakutató Kht., Budapest.
Balázs Géza 2024. Szélárnyékban. Művészetkritikai írások. Inter—IKU, Budapest.
Szikszainé Nagy Irma 1999. Leíró magyar szövegtan. Osiris, Budapest.
Szikszainé Nagy Irma 2021. Intertextuális tükrök. Összehasonlító stíluselemzések. Pesti Kalligram, Budapest.
Tolcsvai Nagy Gábor 1994. A szövegek világa. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest.
Nincs hozzászólás!