Skip to main content

Budapesti villamosnevek (191.)

- 2024. 12. 01.

Stuka és UV: a Ganz-gyár villamosai, nagyjából azonos kocsiszekrénnyel rendelkeznek, a Stukák 1940, az UV-k 1956-tól közlekednek Budapesten. A Stukák állítólag a hangjukról kapták népi nevüket. A Stuka egy második világháborús német zuhanóbombázó volt, amely éles, sivító hangot adott.) Utóbbinak voltak pótkocsijai is, a szerelvény háromkocsis (motor + pót + motor) összeállítással közlekedett. Egy ilyen összeállítást Szellem névvel illettek. Egy neves külföldi közlekedéstörténész – végigjárva Kelet-Európát – az UV típust  „parádés kocsinak” titulálta.  Az UV rövidítésben a közhiedelem az új villamos szerkezetet véli, holott az U a típusra utal, a V betű pedig a távvezérlésre (a Szellem típusjelzése TV volt). 1978-ban kezdték lecserélni az UV kocsikat, a tréfásan csak Góliátnak hívott kocsikra. Az új UV-k motorját öcsimotor-nak nevezték.

Bengáli (házi csuklós):  az első csuklós villamos Budapesten. A Bengáli nevet vagy a hangja miatt kapta, merthogy úgy üvölt, mint a bengáli tigris, vagy azért, mert benga (állat) nagy volt. Eredetileg csak az egyik oldalán voltak ajtajai, így csak olyan viszonylatokon közlekedhetett, ahol hurokvágányban meg tudott fordulni. Ezek a villamosok pár év után vidékre kerültek, ahol azonban jól használhatónak bizonyultak, és évtizedekig szolgálták az utasokat (például: Miskolcon).

Ganz-csuklós (ICS, Ganz Ipari Csuklós): A Ganz gyár kifejezetten Budapestre tervezett villamosa. Prototípusa 1964-ben készült. Jelenleg a 19-es, 41-es 47—49-es vonalon járnak ilyen villamosok. Továbbfejlesztett változata: Ganz csuklós (KCSV-7) a 2-es, 17-es és 24-es vonalon látható.

Csufi: az 1980-as években kifejlesztett utolsó magyar villamos. Mivel mintha egy szerelőműhely maradékaiból rakták volna össze, Csufinak nevezték, és el is felejtették.

Tatra, Tátra (T5C5 és T5C5K): tágas, sokajtós, csillámpadlós, elnyűhetetlen csehszlovák villamos. A legjobban bírja a pesti közönséget, elnyűhetetlen és könnyen tisztítható. Ma az 1-es, 12-es, 14-es, 18-as, 28-as, 37A, 59-es és 61-es vonalon közlekedik.

Hannoveri (hivatalos neve: TW 6000) villamos: kecses, ám szűk és magas lépcsők jellemzik (eredetileg magas építésű megállókhoz tervezték, nálunk azonban a megállók a földön maradtak). Pl. a 3-as, 42-es, 51-es, 52-es, 62-es és 69-es vonalon járnak. A Hannoveri név mellett Banánnak vagy Tevének is nevezik. Hogy miért?

Combino (teljes neve: Siemens Combino Supra): A Budapestre 2006-ban érkezett 54 m hosszú, homokféregre hasonlító járművek a világ leghosszabb villamosának számítottak. A 4—6-os vonalán a Nagykörúton járnak, de olykor feltűnnek az 1-es vonalán is.

CAF (Construcciones y Auyiliar de Ferrocarriles): a baszk gyártmányú és nevű méltóságteljes villamosok Budapest leghosszabb (56 méteres) villamosai, a Hungária körúton járnak. (34 méteres rövid változata van is van.). Sajnálatos, hogy egyes utasok nem becsülik, így a vizeletszaga olykor erős. Becenevei: Cafka, Cafatka.

Muki: a budapesti villamosvonalakon is közlekedő fedett (deszka felépítménnyel rendelkező) teherkocsi. 1926 óta teherszállításra, hókotrásra, elromlott villamosok vontatására használják.

Források: saját tapasztalat, közösségi média, valamint: villamosok.hu, a kép forrása: https://villamosok.hu/nza/13-as/

Nincs hozzászólás!

Your Email address will not be published.

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

x