Skip to main content

Bánk bán-változatok

- 2024. 03. 08.

Katona jogász: a színházat „bíróságnak” tekinti. Az ötödik szakasz: a királyi ítélőszék, az igazságosztó Endre alakjának beállítása. A szakrális királyság eszméje Katona korában még töretlen, élő tudatállapot.

Katona drámájában sokat bíz a képzeletre, illetve szeret eljátszani a látszatokkal: sok minden marad homályban, nem előttünk történik, nincs kimondva teljesen világosan… éppen a legfontosabb kérdés marad nyitva: pontosan mi történik Ottó és Melinda között.

Bánknak védelmet, megértést és biztonságot kellene kölcsönöznie Melindának, hogy együtt felejthessék el Ottót, de nem tud, pedig Melinda tényleg szereti, és tényleg hűséges hozzá. Ez a személyes tragédiájuk.

Vidnyánszky Attila a műsorfüzetben Katona „foszlánydramaturgiájára”, a szöveg homályos utalásaira, a dialógusok befejezetlen mondataira hívja fel a figyelmet.

Az eredeti szöveg egyharmada hangzik csak el. Még archaikusabb azonban a táncnyelv. A táncnyelv, a rituális gyermekmondókák, a népdalok, a zenei betétek és az élő zenei jelenlét kombinálásával teljesedik ki az eredeti mű olvasata: Katona drámájában – túl az érdekellentéteken, a gyilkos indulatokon – spirituálisan mindenki a „korona része”, mindenki a maga királyságáért perel.

A táncosok által, a Csontváry cédrusára utaló világfával, a párkák szőtte kárpitokkal, melyekről – minthacsak a József Attila-i törvény felfeslő szövedékéről – a szakrális uralom helyreálltára utaló korona és oroszlán mellett a magyarság ismétlődő pelikán-áldozatát olvashatjuk le.

A színészek nemcsak játszói, hanem nézői, tanúi is a történetnek.

Az európai színjátszásban a magyar színház egy zárvány.

A magyar dráma a nemek egyenrangúságában érdekelt. Végső kérdéseket fogalmaz meg. Az sem lehet véletlen, hogy mindhárom nemzeti drámánk, a Bánk bán, a Csongor és Tünde és Az ember tragédiája lényegében ezzel foglalkozik.

I. Endre leánya, majd utódjainak leányai szentek.

(Pálfi Ágnes, Tömöry Márta és Varga Benjámin a Bánk bánról, Szcenárium, 2020. december)

A Bon-BOM című folyóirat Bánk bán-változatok című számában a Nemzeti Színház 2023. február 14-i Bánk bán-előadásáról olvashatók kritikák: https://bom.hu/bon-bom-2024-marcius/

 

 

Nincs hozzászólás!

Your Email address will not be published.

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

x