Irodalomtanárként azt vallom, hogy az Egri csillagok című műve alapmű. Mégis a tapasztalatok azt bizonyítják, hogy egyre kevesebb befogadója van. A diákok szerint túl hosszú, nem köti le az érdeklődést. Ezért a tanárok többnyire félreteszik, és lecserélik egy másik műre. Legalábbis Romániában, ugyanis a jelenleg érvényben lévő tanterv egyik, és véleményem szerint egyetlen pozitívuma, hogy nem tankönyvet tanítunk, hanem tantervet. Ez azt jelenti, hogy nincsenek meghatározott művek, hanem csak műfajok, amelyekhez szinte bármit választhatunk az irodalmi kánonból. A lecserélés nemcsak az Egri csillagokra vonatkozik. Pedig számos módszer létezik, hogy fölkeltsük az érdeklődést klasszikusaink iránt.
Elsősorban az interdiszciplinaritás. Projektmódszerrel több tantárgyra fókuszálva felkelteni a tanulók érdeklődését, arra ösztönözve őket, hogy igenis vegyék kézbe, és olvassák el. Én így teszek. A szabad tantervnek köszönhetően akkor veszem elő, amikor épp szükséges. Amikor azt látom a diákokon, hogy most épp erre nyitottak, akkor a történelem szakos kollégával összedolgozva vesszük elő a regényt. Ha a diákok két fronton kapják az információt, akkor sokkal inkább fogékonyak rá. Így történt egy alkalommal, amikor egyik diákom kifejezetten lázadt ellene, teljes mértékben elutasító volt, de néhány irodalomóra után, amikor játszva tanultunk, önszántából szólt, hogy neki mégiscsak kellene a könyv, mert most már kíváncsi rá, részleteiben is.
Várlátogatásokkal is felkelthetjük az érdeklődést. Nem feltétlenül csak az egri várat célozhatjuk csak meg, bár az lenne a legideálisabb, de bármelyik közelebb található középkori vár is megteszi. Drámapedagógia módszerek széles skálája áll rendelkezésünkre. Például lovagi tornák, csapatjátékok, szerepjátékok, filmforgatás, klipforgatás. A mai kor szellemét megcélozva repítsük vissza a diákokat a múltba, hogy élményszerű legyen számukra ez a fontos történelmi regény.
Nincs hozzászólás!