Skip to main content

Finnugor fejek

- 2021. 12. 23.

Az indoeurópai népeknél ugyanezen a helyen a „csúcs” képzete szerepel. Írja Kádár György az Egy lehetséges uráli filozófia című könyvében (Püski, Budapest, 2008: 36).

A könyvben ezek a példák szerepelnek (birtokos személyjelekkel):

kezem feje – kämmenpää(ni) (finn)
vállfőm – olkapää(ni) (finn)
könyökfőm – kyynärpää(ni) (finn) – kynyervuj (cseremisz)
(ujjam feje) – sormenpää (finn) – parnyavuj (cseremisz)
(térdemfeje ~ térdemkalácsa) – polvenpää(ni) (finn) – pulvuj (cseremisz)
(sarokfejem) – kantapää (finn)

Fontos volt ez a kis nyelvtani áttekintés ahhoz, hogy megértsük egyes – kevésbé illedelmes – magyar kifejezésünkben foglalt sajátos szemléletet. A faszfej-re és a seggfej-re gondolok. Mert ha belegondolunk, a faszfej esetében még csak találhatunk asszociációs vonatkozást (egyes férfiak a péniszüket megszemélyesítik, férfinévvel látják el), de a seggfej esetében aligha. Illetve, talán igen. Erősíti a finnugor képzeleti vonatkozást az a mondás, hogy: „hegyes seggű”. És ami hegyes, annak feje (fője) is lehet. Ez lehet tehát a messzi múltba visszavezethető (mélylélektani) magyarázata a két illetlen, de mindenképpen hatásos, és ezek szerint motivált összetett szavunknak. Bár ne keressük a bonyolult magyarázatot, ha van egyszerűbb. Nyelvünkben a fő, a fej jelent kiemelkedést (kalászfej), és lehet, hogy egyszerűben ez a képzet jelenik meg két illetlen szavunkban. Az ilyen szavakkal illetett személy (metonímia) még azok közül is kiemelkedik… A csúcsfasz és az emeletes fasz is ezek alapján magyarázható.

Nincs hozzászólás!

Your Email address will not be published.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

x