Skip to main content

„A bánatom órájában miért, miért, oh, Uram, / miért így fizetsz nekem vissza?”

Blankó Miklós - 2019. 06. 25.

A francia drámaíró, Sardou műve alapján készült opera bemutatóján, 1900-ban Puccini ellenségei bombariadóval, fütyüléssel és pisszegéssel zavarták az előadást. A rendőrök kivezették a zavargókat a nézőtérről, és újrakezdték az előadást. A feszült hangulatban lejátszott előadás után nem is csoda, ha az olasz zeneszerzővel életében először és utoljára megesett, hogy nem kapott a közönségtől tapsot, amikor meghajolt. A premier rossz hangulata sem állíthatta meg a Toscát a világsiker felé vezető úton. A hazai operakedvelők 1903 óta láthatják a Magyar Állami Operaházban – jelenleg Nagy Viktor 1988-as, egyszerre klasszikus és friss rendezésében.

A 18. század végi Róma szép és sikeres énekesnője, Floria Tosca (Sümegi Eszter) és Mario Cavaradossi festő (Najmiddin Mavlyanov) szerelme olykor felületes féltékenységbe csap át Tosca részéről. Ez a féltékenység vezet majd Tosca sorstragédiájához. Cavaradossi ugyanis bújtat egy politikai üldözöttet. A várost megszállók vezetője, Scarpia báró (Fokanov Anatolij) viszont rájön erre, és Toscát becsapva állítja, hogy szerelme egy másik nővel van. Tosca haragra gerjed, elsiet Cavaradossihoz – utat mutatva ezzel az őt letartóztatni akaró katonáknak. Scarpia báró sokat vár ettől a helyzettől, hiszen egyszerre szeretné a vérpadra juttatni a politikai üldözöttet és bújtatóját, és megszerezni Tosca szívét. Ahogy énekli: „Szállj, büszke sólyom [értsd: Tosca], szállj! / Kettős a cél: a szökevényt elfogjuk, / S aztán, ami sokkal drágább: / Ah, égi fényben / Csillog ránk a győzelmes szép szem. / Kebleimre dől, szerelmi lét hatja át.” A terv kezdetben csak részben sikeres: elfogják a festőt, de hiába faggatják, nem vallja be, hol a bújtatottja. Tosca nehéz döntés elé kerül: viselje kedvese szenvedésének hangját, vagy árulja el a titkát? Scarpia győzködésére az utóbbi mellett dönt, feltárja, hogy a kútban van az üldözött. Mario haragszik Toscára, mert elárulta őt, de megérti szerelmét. Közben Scarpia megkapja a hírt, hogy a kútban lapuló öngyilkos lett. Cavaradossit elvezetteti, Toscának pedig szerelmet vall, és azt ígéri, hogyha vele tölt egy éjszakát, nem végzik ki a festőt.

Részlet az Erkel Színház-beli Toscából (kép: Csillag Pál, opera.hu)

Tosca az operairodalom egyik legismertebb szoprán áriájában, a Vissi d’arte kezdetűben vívódik. Istent kérdi, miért hozza ilyen nehéz helyzetbe, és hogy mit tegyen, hűtlen lehet-e kedveséhez annak megmentéséért? „A művészetért éltem, a szerelemért éltem. / Soha nem bántottam egy élő lelket sem. / Annyi fájó bajjal találkoztam, amelyeket enyhítettem. / Imám mindig őszinte hittel a szent magasságokba emelkedett, / Virágokat tettem az oltárokra. / A bánatom órájában miért, miért, oh, Uram, / miért így fizetsz nekem vissza?”

Végül Cavaradossi szabadságát választja, megtesz azért bármit. Scarpia azzal hitegeti, hogy a kivégzést üres tölténnyel fogják végezni, Mariónak tehát csak össze kell esni, és amikor mindenki elment, meneküljenek el. Miközben a báró menlevelük sorait írja, Tosca nagy tettre szánja el magát, s amikor hozzásimul a báró, kést döf belé. Scarpia pár percen belül halott. Tosca bármennyire undorodik tőle, mégis fáj neki, hogy vér tapad a kezéhez, két gyertyát tesz a holttest mellé.

Az Angyalvár bástyáján találkozik újra a szerelmespár, Tosca ekkor beavatja Mariót, és elmondja, hogy játssza el saját halálát. A kivégzők megérkeznek, leadják a lövéseket, Cavaradossi pedig a földre rogy. Tosca csak odalépve szembesül, hogy a lövések valódiak voltak, Mariója nincs többé. Minden igyekezete hiábavaló volt, nem tudta megmenti őt. Nem sok ideje marad siratni kedvesét: belépnek a katonák, akik Toscát Scarpia gyilkosaként akarják elfogni. Tosca az Angyalvárból a mélybe veti magát.

Az Erkel Színház 2019. május 19-ei előadásán Sümegi Eszter óriási mélységeket és magasságokat megjárva azonosult Floria Tosca szerepével két kiváló művésztársa, Najmiddin Mavlyanov és Fokanov Anatolij oldalán. Az Operaház zenekarát Medveczky Ádám vezényelte.

A „zajos” sikert jelentő hosszú vastaps pedig adott: a közönség olykor megmosolyogja az énekesnő féltékenykedéseit, olykor együtt szurkol a szerelmeseknek, mégis beletörődik a toscai sors megoldhatatlanságába – miközben a Puccini-opera páratlan dallamvilágában elmerül.

Az írás az ELTE Online hallgatói magazinban jelent meg.

 

Nincs hozzászólás!

Your Email address will not be published.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

x