Skip to main content

Büchner: Woyzeck

Balázs Géza - 2018. 11. 25.

Hogy egy borbély féltékenységből meggyilkolja a feleségét? A Nemzeti kisszínpada világszínházba, spanyolul, angolul, oroszul, valamint magyar „etnikai” dialektusban (etnolektusban) pergő jelenetekbe, őrült zenei-táncos tobzódásba, a szappanoperák, a kibeszélőshow-k, a sztorimagazinok világába helyezi a szerencsétlen borbélyt, aki kapaszkodni próbál orvosához, szerelméhez, gyermekéhez, de mindhiába. A látvány erős, a történet semmi, olyasféle befogadás, mint a zene, vagy talán a cirkusz (?), ez utóbbinak rosszabbik, nem művészi jelentése a magyarban. Kétórás szüntelen tobzódás, talán haláltánc, taszító és egyben bevonzó világ. Érdekes, hogy főleg férfiakra épít. A macsó világ, a testek kimutatása (Fehér Tibor, Kovács Tamás), az erőszak folyamatos felvillantása úgy látszik alkalmasabb ennek az eszement világvége hangulatnak a bemutatására. „Mellkasa mint egy bikáé, és szakálla akár az oroszlánnak.” Mellkas után mellbevágás: ordító ellentét, amikor az „ezreddobos” vagy „tamburmajor” (Fehér Tibor – hogy kicsit összezavarja az időket) az állatias szerelmi közeledésben költők szerelmes verseiből idéz (április 11-én nézem meg az előadást). Szociológiai mélység, amikor Woyzecket faggatja az orvos, hogy mivel telik el a napja, s bár hátul az ismerősök nevetnek, hogy vajaskenyeret kenek, vajaskenyeret kenek, s vajaskenyér lóg a plafonról is, tudjuk, hogy az egész napos tétlenség, semmi itt él velünk. Érzelmileg leginkább Woyzeckkel azonosulunk. A bolond világot alig érti, szeretni és kimaradni akar, de hát nem lehet (remek alakítás Nagy Márktól).  A történet semmi – de minden színház. A Nemzeti felé utazva az 1-es villamoson mindez a valóságban is tapasztalható, s minden meg is történhet.

(Rendező: ifj. Vidnyánszky Attila, Nemzeti Színház, Sztalker Csoport előadása, 2018. ápr. 11.).

 

 

Nincs hozzászólás!

Your Email address will not be published.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

x