Skip to main content

Bartók és a Genesis

- 2018. 08. 01.

Most nem akarok kitérni az összes művészeti ágra, de azért – nem csak mellékesen – megemlítem, hogy a legújabb magyar képzőművészetben figyelemre méltók például Szalay Lajos tollrajzai, Gábos József kilenc részes fekete-fehér sorozata, Kováts Borbála Kert című hat részes sorozata, amelyeket mind a genezis ihletett meg. De említhetem Bogdán Árpád Genezis című filmjét is, amely a romagyilkosságok tragédiáját dolgozza fel.

A genezis a zeneművészetet sem hagyta érintetlenül. 1945-ben született meg a Genezis szvit, egy hét tételes kompozíció zenekarra, kórusra és narrátorra – több zeneszerző együttműködésével. Az ötlet Nathaniel Shilkret fejében született meg, aki minden tételre más-más zeneszerzőt kért fel. Az első tétel – Prelude – Earth was without form – megkomponálására Bartók Bélát kérte fel egy 1945. augusztus 1-jén írt levélben. A tétel zongorakivonatának 1945. szeptember 1-jére, a hangszerelésnek szeptember 20-ra kellett volna elkészülnie.

Végül is az alkotás megszületését Bartók betegsége akadályozta meg. Így lett az első tétel komponistája Arnold Schönberg. (A második tételt az ötletgazda Nathaniel Shilkret, a záró, 7. tételt Igor Stravinsky szerezte.) A szvit ősbemutatójára 1945. november 18-án került sor Los Angelesben.

Bartók és a genezis azonban a közelmúltban többször is összekapcsolódott, mégpedig a Bartók rádióban, amikor egy Bartók-mű beharangozása után a genezis nevű műtrágya reklámját sugározták. Hát, tudom, hogy élni kell, s a reklám segíthet a rádiónak is (túl)élni, de azért mégis… (vagy inkább mégse, bár de gustibus non est disputandum).

 

Nincs hozzászólás!

Your Email address will not be published.

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

x