Papp Andrea

Magyari Sára
  • Bók
    2020. 11. 5. 06:00

Balázs Géza

Balázs Géza

Cservenka Judit

Cservenka Judit

Minya Károly

Minya Károly

Ilosvay Selymes Pál

Ilosvay Selymes Pál
  • Répa
    2020. 11. 27. 06:00

Blankó Miklós

BlankoM

Dede Éva

Dede Éva

Vízkeleti Szilveszter

Vízkeleti Szilveszter

(Ny)elvi kérdések   1-100.

Horváth Péter Iván

Horváth Péter Iván 100 ismeretterjesztő írása

Írások

Nyelvemre harapva
1-75.

Hartay Csaba

Hartay Csaba 75 szatirikus nyelvi írása

Írások

Takázás
1-45.

Horváth Péter Iván

Magyari Sára 45 nyelvi esszéje

Írások

Szólás-mentés 1–50.

Pomozi Péter

Pomozi Péter 50 írása

Írások

Korrekt troll 1-77.

Halmai Tamás

Halmai Tamás 77 korrektorglosszája

Írások

Nyelv és iskola 1-16.

Kóródi Bence

Kóródi Bence 16 írása

Írások

Kávéházi szeglet 1-26.

Fráter Zoltán

Fráter Zoltán 26 esszéje

Írások

Borostyánkő 1-88.

Puszay János

Puszay János 88 esszéje

Írások
Balázs Géza

Hangharapás Tetten ért szavak 133.

2020.05.10.nincs hozzászólás

Tízperces telefonos beszélgetések a rádióban, rossz telefonvonalakon, borzalmas hangminőséggel.

Korábban a hangmérnökök nem engedték volna adásba. A műsorvezető olykor bele is szól: ha arrébb menne a telefonnal, talán jobban hallanánk. Csigalassúsággal telik a műsoridő, de a telefonos interjúalany még csak mondja, mondja, mintha időkorlát nélküli előfizetése lenne a fekete hetes buszon. Kösz… kösz… köszönöm, próbálkozik a műsorvezető, majd mondat közben elveszi a szót, merthogy híreket kell mondani. Lekerekítés, összefoglalás nincs. S egyre gyakoribb, hogy egy beszélgetés végén nem mondják el, hogy kivel is beszélgettek (holott ez szakmai alapkövetelmény… volt).

A kereskedelmi locsogás, semmitmondás ma már elárasztotta a közszolgálatinak nevezett médiumokat is.

Terjengős kérdések, álkérdések, hosszas, túlbonyolított és ismételgetett válaszok. S mindez sokszor borzalmas telefonos hangminőséggel, az „élőinterjú” látszatával. Persze, most koronavírus-járvány idején egy kicsit érthető: csökkenteni kell a személyes találkozást, a telefoninterjú egyszerűbb. Hozzájárul ehhez az is, hogy a Rádió kiköltözött Óbudára, s elég nehezen vehetők rá az interjúalanyok, hogy oda zarándokoljanak. (Mondjuk egy taxivállalat ebből él: fuvarozza oda-vissza a szereplőket.) Lenne persze egy rendkívül egyszerű technikai megoldás, egy stúdió a belvárosban, de ez még senkinek nem jutott az eszébe. És van egy szakmai megoldás: a kellemetlenül hangzó telefoninterjú legyen csak nyersanyag, a riporter, műsorvezető ezt az adás előtt fölveszi, utána megvágja, és saját szavaival összefoglalja – csak a legfontosabb gondolatokat hagyja meg „hangharapásként” az interjúalanynak. Ilyen esetben az interjú ideje is másodpercre tudható. Nem mellesleg jól szerkesztett, követhető, hallgatható. A rádiózás őskora óta ismerik. Az újságírás alapvető technikája. Persze, dolgozni kell vele.

1976-tól 2011-ig volt a Magyar Rádiónak nyelvi bizottsága. És volt egy mikrofonbizottsága is. Támadták is, védték is. Most már csaknem egy évtizede nincs. Levonható a tanulság.

Új hozzászólás