Halmai Tamás

Halmai Tamás

Magyari Sára

Magyari Sára

Balázs Géza

Balázs Géza

Pomozi Péter

Pomozi Péter

Kóródi Bence

Kóródi Bence

Kövesdy Zsuzsa

Kövesdy Zsuzsa

Fráter Zoltán

Fráter Zoltán

Minya Károly

Minya Károly

Ilosvay Selymes Pál

Ilosvay Selymes Pál

Blankó Miklós & Mayer Péter

BlankoM MayerP

Dede Éva

Dede Éva

(Ny)elvi kérdések   1-100.

Horváth Péter Iván

Horváth Péter Iván 100 ismeretterjesztő írása

Írások

Nyelvemre harapva
1-75.

Hartay Csaba

Hartay Csaba 75 szatirikus nyelvi írása

Írások

Szubjektív színházi évadzáró
Színház és nyelv 40.

2018.01.25.nincs hozzászólás

Az elmúlt évben, 2017-ben 28 színházi előadást láttam, a legtöbbet természetesen a nyíregyházi Móricz Zsigmond Színházban.

A Magyar Színházak XXIX. Kisvárdai Fesztiválján határon túli teátrumok előadásainak is tapsolhattam (a Bányavirágnak, a Magyarnak és a Liliomnak – az előbbi darabról „Ez nem egy létező nyelv”. Bánya-szöveg, Székely-replika címmel írtam e rovatban, az utóbbi két előadásról pedig Blaszfémia szavak nélkül címmel); a nyíregyházi Vidor Fesztiválon pedig dunaújvárosi és budapesti vendégprodukciókat nézhettem meg (Rák Jóska, dán királyfi; Szülői értekezlet; Pesti barokk). Egy alkalommal majdnem voltam színházban, izgalmasnak és újszerűnek volt tekinthető Gosztola Adél házi, kerti teátruma, ahol Jávor Pálról szóló darab volt Sóstóhegyen, azonban a szakadó eső és a villámlás hazazavart… Láttam egymás után két operettet, és másodszor is megnéztem a Szibériai csárdást.

Ez idáig e rovatban mindig profi színházak előadásairól írtam, azonban a (naptári) évad végi beszámolómat hadd kezdjem egy amatőr társulat produkciójával. Örömünnep és örömjáték volt a kisvárdai Doktorock amatőr színtársulat Anconai szerelmesek előadása. Ilyenkor lehet elmélkedni azon, hogy a színházak megszerettetését és népszerűsítését tekintve egy ilyen helyi társulat legalább akkora hatásfokú, mint egy többmilliós, e célt kitűző EU-s pályázat vagy projekt. Hiszen milyen nagyszerű a városban ismert orvost, óvónőt vagy jogászt látni a színpadon! Az amatőr színjátszásnak megvan a maga sajátos színe és bája, valamint nem utolsósorban a bombasikere, ezt használja ki évek óta a kisvárdai Doktorock társulat. (Magáról a zenés műről részletesen írtam e rovatban Egy magyar Anconában címmel.)

Piros betűs ünnep, amikor Budapesten tekinthetek meg egy darabot. Ez történt május 26-án. Tudom, hogy óvatosan kell bánni az efféle mondatokkal, mégis megkockáztatom: életem legjobb színházi előadását láttam. Shakespeare-mű, shakespeare-i előadás, shakespeare-i nyelv: a Téli rege a Radnóti Színházban. A féltékenységbe már-már beleőszülő, majd az önvád alatt csaknem megroppanó király tragédiája. Nagyszerű a „szokásos” kontraszt, a váltás: a clown-betét. Az óriási homokórában lepergő rizsszemek, a múló idő adja a hátterét a koncepciózus előadásnak. S élő alakban is megjelenik az Idő Bálint András zseniális alakításában, bölcseletek, tömör, szentenciózus gondolatok tolmácsaként.

A harmadik meghatározó élményem Göttinger Pál „egyemberes” előadása volt Nyíregyházán. Az író és az előadó egy sajátos kommunikációs formában írta meg, illetve adta elő a darabot. Féltelefonbeszélgetésekben. Félpárbeszédekben. Azaz csak a főszereplő szavait halljuk a három, folyamatosan csörgő telefonba mondva. Íve van az előadásnak, slusszpoénja és érzelmi alapja. Ez a legjobb recept. Szabó Borbála: Telefondoktor című egyszemélyes bohózatának alapszituációja: Békés Dénes, a harmincas éveiben járó, sikeres nőgyógyász véletlenül bezárja magát a rendelőjébe, és a továbbiakban csak telefonon keresztül tudja tartani a kapcsolatot a külvilággal. A Telefondoktor telefonon rendel, és az életét próbálja rendbe tenni…


A telefondoktor: Göttinger Pál (www.jegy.hu)

Soha rosszabb évadot!

 

Függelék (a megtekintett előadások listája)
Denevér, Csokonai Színház, Debrecen
Mágnás Miska, Operettszínház, Budapest
Emília Galotti, Móricz Zsigmond Színház, Nyíregyháza
Nem viccelek, csak játszom, Pregitzer Fruzsina előadóestje, Móricz Zsigmond Színház, Nyíregyháza
Függöny fel! Móricz Zsigmond Színház, Nyíregyháza
Várj, míg sötét lesz! Móricz Zsigmond Színház, Nyíregyháza, Orlai Produkciós Iroda
Castel Felice, Móricz Zsigmond Színház, Nyíregyháza
Sing, sing MÁZS, Mészáros Árpád Zsolt, Móricz Zsigmond Színház, Nyíregyháza
Hello, Dolly! Móricz Zsigmond Színház, Nyíregyháza
Főfőnök, Móricz Zsigmond Színház, Nyíregyháza
Téli rege, Radnóti Színház
Fekete, Újvidéki Színház (Kisvárda)
Magyar, Temesvári Csiky Gergely Állami Magyar Színház és a szabadkai Kosztolányi Dezső Színház koprodukciója (Kisvárda)
Bányavirág, Szigligeti Színház, Nagyvárad (Kisvárda)
Liliom, Tamási Áron Színház, Sepsiszentgyörgy (Kisvárda)
Nostradamus – Világok vándora, ExperiDance (Kisvárda)
Jávor Pál, Gosztola Adél házi színháza, Sóstóhegy
Anconai szerelmesek, Doktorock, Kisvárda
Szülői értekezlet, Füge Produkció (Nyíregyháza)
Rák Jóska, dán királyfi, Bartók Kamaraszínház, Dunaújváros (Nyíregyháza)
Pesti barokk, Belvárosi Színház (Nyíregyháza)
Illúziók, Vörösmarty Színház, Rózsavölgyi Szalon (Nyíregyháza)
Scherlok Holmes, Móricz Zsigmond Színház, Nyíregyháza
Szibériai csárdás, Móricz Zsigmond Színház, Nyíregyháza
Leenane szépe, Móricz Zsigmond Színház, Nyíregyháza
Illatszertár, Móricz Zsigmond Színház, Nyíregyháza
Arany-metszés, Móricz Zsigmond Színház, Nyíregyháza
Telefondoktor, Móricz Zsigmond Színház, Nyíregyháza

Új hozzászólás