Az Egri csillagokat 6. osztályban tanítjuk. A hazai reprezentatív kutatások és saját tapasztalataink is arra világítanak rá, hogy éppen ebben a korban veszítünk el sok korábbi olvasót. Tanítványaink nagy többsége nem szívesen vagy egyáltalán nem olvassa el a kötelező regényeket.
A klasszikus kötelező olvasmányok tanításáról, taníthatóságáról megoszlik a magyartanárok véleménye, sok érv szól ellene vagy mellette. Egy biztos, a mű hagyományos feldolgozása (a tanár vázlatot diktál, magyaráz, értelmezéseket mond el, számonkér) ma már nem járható út. Helyette a kíváncsiságot felébresztő, illetőleg életben tartó feladatok megoldásával az élményszerzés, az olvasási kedv felkeltése, a szövegértés fejlesztése és az értelmezés képességének kialakítása lehet a cél. Érdemes olyan projektben gondolkodni, amely a tanulót a regény részben vagy egészben történő elolvasására készteti. A projekt megvalósítása változatos munkaformákban, a tanulók digitális kompetenciájára építve történik.
A projektmunka lehetséges feladatai:
- Gárdonyi titkosírása
- „Egri csillagok emléktúra” prospektus készítése egy utazási iroda számára
- „Török emlékek nyomában” virtuális séta Egerben
- A törökök és a magyarok közötti kulturális és vallási különbözőségek
- Szótár készítése a török jövevényszavakból
- Katalógus készítése a „Török áruk webáruháza” számára
- A magyar és a török sereg fegyvereinek bemutatása
- Jelmeztervezés az Egri csillagok előadásához
- Törökcsúfoló mondókák, versek, dalok, szólások gyűjtése, ezekből tablókészítés karikatúrákkal
- Képregény készítése valamelyik szereplő életének fontos állomásairól
- Eger hősei a művészetben
A projekt utolsó mozzanata lehet a regény alapján készült film, musical megtekintése, a hasonlóságok és különbségek megbeszélése, a saját élmény megfogalmazása.
Ha van rá lehetőség vigyük el tanítványainkat a Nemzeti Színházba. Az előadás új megközelítésben, egy különleges nézőponton keresztül mutatja be Gárdonyi hőseinek történetét.
Nincs hozzászólás!