Papp Andrea

Magyari Sára
  • Bók
    2020. 11. 5. 06:00

Balázs Géza

Balázs Géza

Cservenka Judit

Cservenka Judit

Minya Károly

Minya Károly

Ilosvay Selymes Pál

Ilosvay Selymes Pál
  • Répa
    2020. 11. 27. 06:00

Blankó Miklós

BlankoM

Dede Éva

Dede Éva

Vízkeleti Szilveszter

Vízkeleti Szilveszter

(Ny)elvi kérdések   1-100.

Horváth Péter Iván

Horváth Péter Iván 100 ismeretterjesztő írása

Írások

Nyelvemre harapva
1-75.

Hartay Csaba

Hartay Csaba 75 szatirikus nyelvi írása

Írások

Takázás
1-45.

Horváth Péter Iván

Magyari Sára 45 nyelvi esszéje

Írások

Szólás-mentés 1–50.

Pomozi Péter

Pomozi Péter 50 írása

Írások

Korrekt troll 1-77.

Halmai Tamás

Halmai Tamás 77 korrektorglosszája

Írások

Nyelv és iskola 1-16.

Kóródi Bence

Kóródi Bence 16 írása

Írások

Kávéházi szeglet 1-26.

Fráter Zoltán

Fráter Zoltán 26 esszéje

Írások

Borostyánkő 1-88.

Puszay János

Puszay János 88 esszéje

Írások

Rajzolj egy kört! – Rajzolás és írástanulás
Léleknyelv 17.

2020.08.29.nincs hozzászólás

A rajzolás sok gyermek kedvelt tevékenysége, természetesen megelőzi az írástanulást.

Már kétéves korban szívesen firkál a gyermek, sokszor a szülők nagy örömére és időnként bosszúságára, pl. amikor a frissen festett falon, új bútoron látszódnak ennek a gyermeki tevékenységnek a nyomai. A firkák, vonalak mellett a kör is megjelenik: fej, szem, napocska, virág, autókerék stb. lesz belőle.

Az óramutató járásával egyező rajzolási irányt torque-nak nevezte el egy amerikai pszichológus, Theodore Blau. Jobbkezes felnőtteknél gyakorlatilag nem fordul elő, balkezeseknél azonban kb. 40 %-ban tapasztalta. Érdekesség, hogy a három-négy évesek rajzaiban a kör, fej rajzolásakor vették észre. Mások azt is megfigyelték, hogy a legtöbb gyermek a kört általában alulról kezdi, és az órajárással megegyező irányban rajzolja. A jelenség az életkorral csökken, 7-9 éves kor körül váltanak a gyerekek az ellentétes irányba.

Amikor óvodással rajzoltattam, én is tapasztaltam ezt a mozgást a fejek, szemek, kör alakú tárgyak (pl. labda) rajzolásakor. Sőt, akkor is megjelent ez a mozdulatsor, amikor ez az óvodás betűket írt – a nagycsoportos óvodások már érdeklődéssel próbálgatják az írást, a nevüket legtöbbször le tudják írni nyomtatott nagybetűkkel. Az első osztályba készülő kisfiú a nevének leírásakor a Fülöp névben ugyanígy tett. Mi lesz ezzel a mozdulattal a fejlődés folyamán?

Röviden, tömören: az iskolai írástanulás eltörli ezt a mozdulatot. Az iskolában a kört az óramutató járásával ellenkező irányban tanuljuk, ezt a mozdulatot tanították nekünk, ezt gyakoroltuk első osztályos korunkban órákon át. Beidegződött, automatizált mozdulatsor lett belőle, s nemcsak íráskor, hanem rajzoláskor is ez a fő irány. Az írástanulás során egy régebbi, rögzült mozdulatsort elfelejtünk, az új átveszi a régi helyét minden esetben: a firkálgatásban, sőt, a levegőbe rajzoláskor is. S hogy miért váltunk irányt? Többféle magyarázatot találtak, s ezek közül az egyik valóban az írástanulás. A latin ábécé, melyen a mi írásunk is alapszik, sok betűben tartalmaz görbéket, melyeket praktikus az óramutató járásával ellentétes irányban írni. Ezen kulturális hatás mellett számításba jön a biomechanika, az izmok gazdaságosabb mozgatása (kényelmesebb), s pontosabban lehet a mozgást végrehajtani, ha felülről kezdik a kört, végül a kört nem takarja el a kéz a bezáráskor.

Az iskolaév kezdésekor sok elsős kisgyerek fogja tehát megtanulni, hogy hogyan is kell kört rajzolni – és elfelejteni, leküzdeni egy korábbi, begyakorolt mozdulatot. Ez is egyfajta igazodás a társadalmi elvárásokhoz…

Irodalom

Vass Zoltán: A rajzvizsgálat pszichodiagnosztikai alapjai. Projekció, kifejezés, mintázatok. Flaccus Kiadó, Budapest, 2013. 114–116.

 

Új hozzászólás