Skip to main content

Rajzolj egy kört! – Rajzolás és írástanulás

- 2020. 08. 29.

Már kétéves korban szívesen firkál a gyermek, sokszor a szülők nagy örömére és időnként bosszúságára, pl. amikor a frissen festett falon, új bútoron látszódnak ennek a gyermeki tevékenységnek a nyomai. A firkák, vonalak mellett a kör is megjelenik: fej, szem, napocska, virág, autókerék stb. lesz belőle.

Az óramutató járásával egyező rajzolási irányt torque-nak nevezte el egy amerikai pszichológus, Theodore Blau. Jobbkezes felnőtteknél gyakorlatilag nem fordul elő, balkezeseknél azonban kb. 40 %-ban tapasztalta. Érdekesség, hogy a három-négy évesek rajzaiban a kör, fej rajzolásakor vették észre. Mások azt is megfigyelték, hogy a legtöbb gyermek a kört általában alulról kezdi, és az órajárással megegyező irányban rajzolja. A jelenség az életkorral csökken, 7-9 éves kor körül váltanak a gyerekek az ellentétes irányba.

Amikor óvodással rajzoltattam, én is tapasztaltam ezt a mozgást a fejek, szemek, kör alakú tárgyak (pl. labda) rajzolásakor. Sőt, akkor is megjelent ez a mozdulatsor, amikor ez az óvodás betűket írt – a nagycsoportos óvodások már érdeklődéssel próbálgatják az írást, a nevüket legtöbbször le tudják írni nyomtatott nagybetűkkel. Az első osztályba készülő kisfiú a nevének leírásakor a Fülöp névben ugyanígy tett. Mi lesz ezzel a mozdulattal a fejlődés folyamán?

Röviden, tömören: az iskolai írástanulás eltörli ezt a mozdulatot. Az iskolában a kört az óramutató járásával ellenkező irányban tanuljuk, ezt a mozdulatot tanították nekünk, ezt gyakoroltuk első osztályos korunkban órákon át. Beidegződött, automatizált mozdulatsor lett belőle, s nemcsak íráskor, hanem rajzoláskor is ez a fő irány. Az írástanulás során egy régebbi, rögzült mozdulatsort elfelejtünk, az új átveszi a régi helyét minden esetben: a firkálgatásban, sőt, a levegőbe rajzoláskor is. S hogy miért váltunk irányt? Többféle magyarázatot találtak, s ezek közül az egyik valóban az írástanulás. A latin ábécé, melyen a mi írásunk is alapszik, sok betűben tartalmaz görbéket, melyeket praktikus az óramutató járásával ellentétes irányban írni. Ezen kulturális hatás mellett számításba jön a biomechanika, az izmok gazdaságosabb mozgatása (kényelmesebb), s pontosabban lehet a mozgást végrehajtani, ha felülről kezdik a kört, végül a kört nem takarja el a kéz a bezáráskor.

Az iskolaév kezdésekor sok elsős kisgyerek fogja tehát megtanulni, hogy hogyan is kell kört rajzolni – és elfelejteni, leküzdeni egy korábbi, begyakorolt mozdulatot. Ez is egyfajta igazodás a társadalmi elvárásokhoz…

Irodalom

Vass Zoltán: A rajzvizsgálat pszichodiagnosztikai alapjai. Projekció, kifejezés, mintázatok. Flaccus Kiadó, Budapest, 2013. 114–116.

 

Nincs hozzászólás!

Your Email address will not be published.

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

x