Skip to main content

Rajzolj egy kört! – Rajzolás és írástanulás

- 2020. 08. 29.

Már kétéves korban szívesen firkál a gyermek, sokszor a szülők nagy örömére és időnként bosszúságára, pl. amikor a frissen festett falon, új bútoron látszódnak ennek a gyermeki tevékenységnek a nyomai. A firkák, vonalak mellett a kör is megjelenik: fej, szem, napocska, virág, autókerék stb. lesz belőle.

Az óramutató járásával egyező rajzolási irányt torque-nak nevezte el egy amerikai pszichológus, Theodore Blau. Jobbkezes felnőtteknél gyakorlatilag nem fordul elő, balkezeseknél azonban kb. 40 %-ban tapasztalta. Érdekesség, hogy a három-négy évesek rajzaiban a kör, fej rajzolásakor vették észre. Mások azt is megfigyelték, hogy a legtöbb gyermek a kört általában alulról kezdi, és az órajárással megegyező irányban rajzolja. A jelenség az életkorral csökken, 7-9 éves kor körül váltanak a gyerekek az ellentétes irányba.

Amikor óvodással rajzoltattam, én is tapasztaltam ezt a mozgást a fejek, szemek, kör alakú tárgyak (pl. labda) rajzolásakor. Sőt, akkor is megjelent ez a mozdulatsor, amikor ez az óvodás betűket írt – a nagycsoportos óvodások már érdeklődéssel próbálgatják az írást, a nevüket legtöbbször le tudják írni nyomtatott nagybetűkkel. Az első osztályba készülő kisfiú a nevének leírásakor a Fülöp névben ugyanígy tett. Mi lesz ezzel a mozdulattal a fejlődés folyamán?

Röviden, tömören: az iskolai írástanulás eltörli ezt a mozdulatot. Az iskolában a kört az óramutató járásával ellenkező irányban tanuljuk, ezt a mozdulatot tanították nekünk, ezt gyakoroltuk első osztályos korunkban órákon át. Beidegződött, automatizált mozdulatsor lett belőle, s nemcsak íráskor, hanem rajzoláskor is ez a fő irány. Az írástanulás során egy régebbi, rögzült mozdulatsort elfelejtünk, az új átveszi a régi helyét minden esetben: a firkálgatásban, sőt, a levegőbe rajzoláskor is. S hogy miért váltunk irányt? Többféle magyarázatot találtak, s ezek közül az egyik valóban az írástanulás. A latin ábécé, melyen a mi írásunk is alapszik, sok betűben tartalmaz görbéket, melyeket praktikus az óramutató járásával ellentétes irányban írni. Ezen kulturális hatás mellett számításba jön a biomechanika, az izmok gazdaságosabb mozgatása (kényelmesebb), s pontosabban lehet a mozgást végrehajtani, ha felülről kezdik a kört, végül a kört nem takarja el a kéz a bezáráskor.

Az iskolaév kezdésekor sok elsős kisgyerek fogja tehát megtanulni, hogy hogyan is kell kört rajzolni – és elfelejteni, leküzdeni egy korábbi, begyakorolt mozdulatot. Ez is egyfajta igazodás a társadalmi elvárásokhoz…

Irodalom

Vass Zoltán: A rajzvizsgálat pszichodiagnosztikai alapjai. Projekció, kifejezés, mintázatok. Flaccus Kiadó, Budapest, 2013. 114–116.

 

Nincs hozzászólás!

Your Email address will not be published.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

x