Papp Andrea

Magyari Sára

Balázs Géza

Balázs Géza

Cservenka Judit

Cservenka Judit

Minya Károly

Minya Károly

Ilosvay Selymes Pál

Ilosvay Selymes Pál

Blankó Miklós

BlankoM

Dede Éva

Dede Éva

Vízkeleti Szilveszter

Vízkeleti Szilveszter

(Ny)elvi kérdések   1-100.

Horváth Péter Iván

Horváth Péter Iván 100 ismeretterjesztő írása

Írások

Nyelvemre harapva
1-75.

Hartay Csaba

Hartay Csaba 75 szatirikus nyelvi írása

Írások

Takázás
1-45.

Horváth Péter Iván

Magyari Sára 45 nyelvi esszéje

Írások

Szólás-mentés 1–50.

Pomozi Péter

Pomozi Péter 50 írása

Írások

Korrekt troll 1-77.

Halmai Tamás

Halmai Tamás 77 korrektorglosszája

Írások

Nyelv és iskola 1-16.

Kóródi Bence

Kóródi Bence 16 írása

Írások

Kávéházi szeglet 1-26.

Fráter Zoltán

Fráter Zoltán 26 esszéje

Írások

Borostyánkő 1-88.

Puszay János

Puszay János 88 esszéje

Írások
Balázs Géza

Hangharapás Tetten ért szavak 133.

2020.05.10.nincs hozzászólás

Tízperces telefonos beszélgetések a rádióban, rossz telefonvonalakon, borzalmas hangminőséggel.

Korábban a hangmérnökök nem engedték volna adásba. A műsorvezető olykor bele is szól: ha arrébb menne a telefonnal, talán jobban hallanánk. Csigalassúsággal telik a műsoridő, de a telefonos interjúalany még csak mondja, mondja, mintha időkorlát nélküli előfizetése lenne a fekete hetes buszon. Kösz… kösz… köszönöm, próbálkozik a műsorvezető, majd mondat közben elveszi a szót, merthogy híreket kell mondani. Lekerekítés, összefoglalás nincs. S egyre gyakoribb, hogy egy beszélgetés végén nem mondják el, hogy kivel is beszélgettek (holott ez szakmai alapkövetelmény… volt).

A kereskedelmi locsogás, semmitmondás ma már elárasztotta a közszolgálatinak nevezett médiumokat is.

Terjengős kérdések, álkérdések, hosszas, túlbonyolított és ismételgetett válaszok. S mindez sokszor borzalmas telefonos hangminőséggel, az „élőinterjú” látszatával. Persze, most koronavírus-járvány idején egy kicsit érthető: csökkenteni kell a személyes találkozást, a telefoninterjú egyszerűbb. Hozzájárul ehhez az is, hogy a Rádió kiköltözött Óbudára, s elég nehezen vehetők rá az interjúalanyok, hogy oda zarándokoljanak. (Mondjuk egy taxivállalat ebből él: fuvarozza oda-vissza a szereplőket.) Lenne persze egy rendkívül egyszerű technikai megoldás, egy stúdió a belvárosban, de ez még senkinek nem jutott az eszébe. És van egy szakmai megoldás: a kellemetlenül hangzó telefoninterjú legyen csak nyersanyag, a riporter, műsorvezető ezt az adás előtt fölveszi, utána megvágja, és saját szavaival összefoglalja – csak a legfontosabb gondolatokat hagyja meg „hangharapásként” az interjúalanynak. Ilyen esetben az interjú ideje is másodpercre tudható. Nem mellesleg jól szerkesztett, követhető, hallgatható. A rádiózás őskora óta ismerik. Az újságírás alapvető technikája. Persze, dolgozni kell vele.

1976-tól 2011-ig volt a Magyar Rádiónak nyelvi bizottsága. És volt egy mikrofonbizottsága is. Támadták is, védték is. Most már csaknem egy évtizede nincs. Levonható a tanulság.

Új hozzászólás