Skip to main content

Netnemzedék: A test

Balázs Géza - 2018. 02. 25.

Ennek leggyakoribb színhelye a hangos (zenés) szórakozóhely, diszkó; a kikapcsolódási forma a közös, csoportos tánc, fogyasztás (ivás), amelynek során többnyire nem alakulnak ki tartós személyes kapcsolatok. Egyre kifinomultabbak az örömszerzés módszerei. A sportközvetítések nézése ritkán közösségi élmény (focimeccs). Az autóverseny egyéni, magányos és technikai verseny. Mindent kötelező látványként beállítani: látványpékség, látványfőzde, interaktív kiállítás. A televízióadások folyamatos showműsorok.

Új nemzedéki strukturáló tényezők keletkeztek. Korábban a társadalmi helyzet, iskola, szakma, érdeklődés határozta meg egy nemzedék jellemzőit. Ezek helyébe alkalmi tényezők léptek: zenei stílus, együttes, koncert, buli, szórakozóhely, mountain bike, gördeszka, motor, tetoválás. Strukturáló tényezők a generáció által számon tartott telefontípusok is: iPhone 4, 5, 6, 7… Jön a 8… Új fétisek: technikai eszközök (kütyük), kiemelt helyen az okostelefonnal (a legszegényebb rétegektől a leggazdagabbakig), márkás ruha, cipő.

Sport.  A netgenerációra jellemző társadalmi elszigetelődés, egymástól való eltávolodás egyik jele az „egyedül űzhető sportágak”: a femininnek tekinthető futás, aerobic, és a férfias testépítés, valamint a harcművészetek, a kerékpározás, „mára már sokak mindenféle kontakt nélkül sportolnak” (Faragó 2017a: 13, 27.)

Az időmérleg (a napszakok) felborulása. A villany megtoldotta a nappalt, az internet nappallá változtatta az éjszakát. Az éjszaka birtokbavétele számos területen zajlik: 24 órás foci, maratoni versmondás, felolvasás. Múzeumok, kutatók, fürdők, könyvek stb. „éjszakája”.

Várhelyi Csilla alkotása

Eszement versenyek. Extrém legek fokozzák az érdeklődést: tízezer palacsinta, a legnagyobb közös koccintás, húsz méter magas csokifigura. Akciók: jegesvödör-akció, párnacsata, tüntetés. A flashmob azonnali siker. Az akciók azonban nincsenek koherens viszonyban egymással, nem illeszkednek valamilyen tartós ok-okozati láncolatba. Amilyen gyorsan felbukkannak, olyan gyorsan elfelejtődnek. Elgondolkodtató, hogy ma már egy politikai választás is lehet flashmob.

Elkényelmesedés, egészség. Ellustult test, agy. Mindenhová lift, mozgólépcső, alacsonypadlós közlekedési eszköz, légkondicionálás. Ülőhelyvadászat buszon, vonaton. További elkényelmesedés: olvasás helyett tömörítvény, jegyzetelés helyett más vázlata. Egyik részről szinte kóros egészségmánia, másik részről táplálkozási zavarok, fóbiák, frusztrációk, és a hagyományos betegségeknek az egyre fiatalabb korban való tömeges felbukkanása: káros stressz, magas vérnyomás, különféle allergiák. Megszűnik az otthoni főzés, felvirágzanak a gyorséttermek, kifőzdék.

Díszítettség. Az ősi tetoválás új erőre kapott. Terjedését fokozza a test kultusza, a test hangsúlyozása, a képi kommunikáció előtérbe kerülése, különösen az erotikus, és egyéb kommunikatív (értékrendbeli, hovatartozási, ideológiai) üzenetek világgá kürtölése. A tetoválás élethosszig való elköteleződést jelent. A tetováltak hangsúlyozzák, hogy eltüntethető, a bőrgyógyász szerint tökéletesen soha.  A test díszítését „kiegészítők” szolgálják: piercing, fülbevaló, fülcimpa-nagyobbítás karikákkal, zsinórok, láncok, kendők, karszalagok… Korábban az efféle divatok az adott életkori korszakkal elmúltak. De ma már vannak 70-es rockerek is.

Kizárt külvilág, társadalom. A külvilág, a környezet nem tudomásul vételét jelenti az állandó zenehallgatás, a fej- vagy fülhallgató (a szlengben: agydugó). Tudatmódosítás. Alkohol, drog… Péntek éjszakai nagyivás. Szombat délig alvás. Antidepresszánsok: „be van szedálva…”

Testalkat. Az új technológiák változást idéznek elő a testalkatban, testtartásban. Beszélnek sms-ujjról és sms-nyakról, létezik a mobilfüggők jellemzően S-alakú, „ölbetekintő” testtartása, a két hüvelyujj gyorsírásra való átállása. A spontán testalkat-változáson túl fölerősödött a testképzavar pszichológiai jelensége. Kiváltó oka: a meglévő testtel való kóros meg nem elégedettség. Az átalakítás erőszakolt példái a „felpumpált” testrészek: izmok, száj; a ránctalanítás, a zsírleszívás, hímvessző-megnagyobbítás; s szélsőséges esetekben a test teljes átalakítása, a nemváltoztatás.

Nemek közeledése. Egy nyelvész-pszichológus szerint az informatikus lányok férfiasodnak, a kommunikáció szakos fiúk nőiesednek. Ma már egy fiú ugyanannyi időt tölt fodrásznál, kozmetikusnál, divatszaküzletben, mint korábban egy lány.

Kitolódó gyermekvállalás. A gyermek sok esetben úgy jelenik meg, mint babusgatni-dédelgetni való ajándék, kincs. Más esetben a politikai-társadalmi propaganda túlhangsúlyozza, hogy „kell a gyerek”, vagyis a gyerek mint az emberi lét egyik legalapvetőbb értelme gazdasági szereplővé, külsőleg elvárt „tényezővé” válik. Az így világra jött gyermek szülei nem egyszer hangoztatják: „Az államnak kell a gyerek, akkor gondoskodjon róla.” A gyermek sok esetben társadalmi magányra születik.

Várhelyi Csilla festménye

Burokban. A netnemzedék óvott állapotban nőtt fel. Világháború, forradalom, rendszerváltás nem érintette. A szülők igyekeztek őket burokban tartani. Mamahotel, papabank. Az eredmény: a konfliktusok kezelésének hiánya. Amennyiben személyes vagy munkahelyi konfliktus keletkezik: a netfiatal elhallgat, elmenekül, lezárja a kapcsolatot. „Az érintőképernyők, az iPadek világába születik bele az új generáció, ez tény, de egyelőre nagy kérdés, hogy agyi fejlődésüket, érzelemvilágukat az új technológiák hogyan befolyásolják majd. azt már látjuk, hogy a szülőkkel a partneri viszony öröklődik, olyannyira, hogy ez a korosztály már szinte családi tanácsadóvá lép elő, nem kell kunyerálniuk, könyörögniük a papának, mamának, hogy megkapjanak valamit, hanem a szülők a döntésekben sokszor rájuk hagyatkoznak. Inkább az az érzésünk, hogy a partneri viszonyból uralkodói helyzetbe jut a következő nemzedék.” (Joeri van den Bergh belga kutató, 2011)

Fordított szocializáció. Pedagógiai szakemberek is szívesen említik, hogy „fordított szocializáció” zajlik, a fiatalok tanítják az idősebbeket. De ez csak féligazság, mert nem terjed ki mindenre (így a nemzedékeket összetartó történetekre, a generációs tudásra sem); valamint a még fiatalabbak (az akár 5-10 évvel fiatalabbak) technikai tudásban lekörözik a „mai okostelefonos fiatalokat” is, s így egyik kisgeneráció sem szocializálódtak a hagyományra… Kíberszocializáció vagy hiperszocializáció zajlik, mindent a neten, a netről, de ez csak felemás tudás: főleg technológiai és praktikus tudás, amelyet nem hat át az emberi közösségeket összetartó, elbeszélt történetekből kibomló spirituális tudás. Azt is mondhatjuk, hogy az új generáció új jelenségekben, formákban előnyös helyzetben van, de hosszú távú, generációkat összekapcsoló tartalmakban hátrányban.

 

Az illusztrációk Várhelyi Csilla Kor-Képek ciklusának darabjai.

 

Irodalom:

Faragó Péter, 2017a. A kései Y-generáció hagyatéka a Z-generáció újdonsült egyetemistáira – értékrend és sportolás. Valóság, 2017/6: 13—27.

van den Bergh, Joeri, 2011. Sirályból király. Avagy ami kúl az cool. Blahó Miklós interjúja. Népszabadság, 2011. május 28. 9.

Nincs hozzászólás!

Your Email address will not be published.

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

x