Skip to main content

A puli interkulturális térben

Vesszős Balázs - 2017. 12. 01.

A magyarság őseinek segítőiként a pulik csodálatos múltat tudhatnak magukénak. A leleményes terelőkutya hosszú időn átívelő múltja során szorgalmának, találékonyságának és temperamentumának köszönhetően munkakutyából családi kedvenc és sportkutya vált. A végtelenül barátságos és családkedvelő jellem karöltve a gondos tenyésztői összefogással és törődéssel olyan egyedi jelképet alkotott meg a puli képében, amely által ez a magyar fajta határainkon is túljutott, s számtalan család kedvencévé vált. Legendás szőrköntöse, intelligenciája és egyedi hűsége ismert és elismert sok európai országban, de az USA államaiban is. Eltérés tapasztalható azonban a puli hazai és határainkon túli megítélésében: amíg mi magyarok az állatok között a legjellegzetesebb magyar szimbólumként a pulit tartjuk számon, megbecsüléssel és belső értékeinek elismerésével fordulunk felé. Ezzel szemben a külföldiek kifejezetten divatcélból keresik, gyakran csak a kuriózumnak számító „köntöse” miatt tesz szert nagy érdeklődésre; ugyanakkor a tulajdonosoktól visszakapott véleményekből a tenyésztők a puli jellemzőinek pozitív fogadtatásáról is számot adnak. Korunkban a szőrpamacs-szerű játékfiguráknak nagy a keletje (állítólag nyugtatólag hatnak az emberre), e hiedelem is népszerűsítheti a puli iránti vonzalmat.

Az egykoron mezőgazdasági értékkel rendelkező puli képe az élet különböző területein – kezdve a technika szerteágazó területétől a reklámmarketing fortélyaival bezárólag – számtalan tervezőt ihletett meg, és vált általuk ismertté interkulturális kontextusban. Az 1980-as években Francia piacra egy hódmezővásárhelyi tervező és gyártó cég alkotta meg a „Puli” márkanevű apró, de annál fürgébb gépjárművet, felismervén a puli pörgő, pattogó mozgását. (1. kép) A magyar holdkutatás csoportja „Puli” elnevezésű holdjáró prototípusa szintén ennek a kutyafajtának találékonyságát sugallja. Gyors és fürge, semmilyen akadály nem állhat az útjába. (2. kép) Több nemzetközi takarítóeszközöket gyártó cég a puli zsinóros függönyszerű köntösét használja fel termékei népszerűsítéséhez. (3. és 4. kép) A puli hűsége és gazdája iránti odaadása ihletett meg több tengerentúli italgyártó vállalatot is (Budweiser és Dr Pepper).  (5. és 6. kép)

3 Replies to “A puli interkulturális térben”

  1. Javaslom figyelembe venni Kapitány Ágnes és Gábor magyarságszimbólumok című munkáját, ott felmérés is van a kutyafajáról, köztük a puliról.

  2. Ne feledkezzünk el Fekete István Bogáncs c. remek regényéről

  3. Az egy kicsit elszomorít. hogy a puli divatcikk lett.

Your Email address will not be published.

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

x