Papp Andrea

Magyari Sára

Balázs Géza

Balázs Géza

Cservenka Judit

Cservenka Judit

Minya Károly

Minya Károly

Ilosvay Selymes Pál

Ilosvay Selymes Pál

Blankó Miklós

BlankoM

Dede Éva

Dede Éva

Vízkeleti Szilveszter

Vízkeleti Szilveszter

(Ny)elvi kérdések   1-100.

Horváth Péter Iván

Horváth Péter Iván 100 ismeretterjesztő írása

Írások

Nyelvemre harapva
1-75.

Hartay Csaba

Hartay Csaba 75 szatirikus nyelvi írása

Írások

Takázás
1-45.

Horváth Péter Iván

Magyari Sára 45 nyelvi esszéje

Írások

Szólás-mentés 1–50.

Pomozi Péter

Pomozi Péter 50 írása

Írások

Korrekt troll 1-77.

Halmai Tamás

Halmai Tamás 77 korrektorglosszája

Írások

Nyelv és iskola 1-16.

Kóródi Bence

Kóródi Bence 16 írása

Írások

Kávéházi szeglet 1-26.

Fráter Zoltán

Fráter Zoltán 26 esszéje

Írások

Borostyánkő 1-88.

Puszay János

Puszay János 88 esszéje

Írások

Rajzolj egy kört! – Rajzolás és írástanulás
Léleknyelv 17.

2020.08.29.nincs hozzászólás

A rajzolás sok gyermek kedvelt tevékenysége, természetesen megelőzi az írástanulást.

Már kétéves korban szívesen firkál a gyermek, sokszor a szülők nagy örömére és időnként bosszúságára, pl. amikor a frissen festett falon, új bútoron látszódnak ennek a gyermeki tevékenységnek a nyomai. A firkák, vonalak mellett a kör is megjelenik: fej, szem, napocska, virág, autókerék stb. lesz belőle.

Az óramutató járásával egyező rajzolási irányt torque-nak nevezte el egy amerikai pszichológus, Theodore Blau. Jobbkezes felnőtteknél gyakorlatilag nem fordul elő, balkezeseknél azonban kb. 40 %-ban tapasztalta. Érdekesség, hogy a három-négy évesek rajzaiban a kör, fej rajzolásakor vették észre. Mások azt is megfigyelték, hogy a legtöbb gyermek a kört általában alulról kezdi, és az órajárással megegyező irányban rajzolja. A jelenség az életkorral csökken, 7-9 éves kor körül váltanak a gyerekek az ellentétes irányba.

Amikor óvodással rajzoltattam, én is tapasztaltam ezt a mozgást a fejek, szemek, kör alakú tárgyak (pl. labda) rajzolásakor. Sőt, akkor is megjelent ez a mozdulatsor, amikor ez az óvodás betűket írt – a nagycsoportos óvodások már érdeklődéssel próbálgatják az írást, a nevüket legtöbbször le tudják írni nyomtatott nagybetűkkel. Az első osztályba készülő kisfiú a nevének leírásakor a Fülöp névben ugyanígy tett. Mi lesz ezzel a mozdulattal a fejlődés folyamán?

Röviden, tömören: az iskolai írástanulás eltörli ezt a mozdulatot. Az iskolában a kört az óramutató járásával ellenkező irányban tanuljuk, ezt a mozdulatot tanították nekünk, ezt gyakoroltuk első osztályos korunkban órákon át. Beidegződött, automatizált mozdulatsor lett belőle, s nemcsak íráskor, hanem rajzoláskor is ez a fő irány. Az írástanulás során egy régebbi, rögzült mozdulatsort elfelejtünk, az új átveszi a régi helyét minden esetben: a firkálgatásban, sőt, a levegőbe rajzoláskor is. S hogy miért váltunk irányt? Többféle magyarázatot találtak, s ezek közül az egyik valóban az írástanulás. A latin ábécé, melyen a mi írásunk is alapszik, sok betűben tartalmaz görbéket, melyeket praktikus az óramutató járásával ellentétes irányban írni. Ezen kulturális hatás mellett számításba jön a biomechanika, az izmok gazdaságosabb mozgatása (kényelmesebb), s pontosabban lehet a mozgást végrehajtani, ha felülről kezdik a kört, végül a kört nem takarja el a kéz a bezáráskor.

Az iskolaév kezdésekor sok elsős kisgyerek fogja tehát megtanulni, hogy hogyan is kell kört rajzolni – és elfelejteni, leküzdeni egy korábbi, begyakorolt mozdulatot. Ez is egyfajta igazodás a társadalmi elvárásokhoz…

Irodalom

Vass Zoltán: A rajzvizsgálat pszichodiagnosztikai alapjai. Projekció, kifejezés, mintázatok. Flaccus Kiadó, Budapest, 2013. 114–116.

 

Új hozzászólás