Pusztay János

Puszay János

Halmai Tamás

Halmai Tamás

Magyari Sára

Magyari Sára

Balázs Géza

Balázs Géza

Pomozi Péter

Pomozi Péter

Kóródi Bence

Kóródi Bence

Kövesdy Zsuzsa

Kövesdy Zsuzsa

Fráter Zoltán

Fráter Zoltán

Minya Károly

Minya Károly

Ilosvay Selymes Pál

Ilosvay Selymes Pál

(Ny)elvi kérdések   1-100.

Horváth Péter Iván

Horváth Péter Iván 100 ismeretterjesztő írása

Írások

Nyelvemre harapva
1-75.

Hartay Csaba

Hartay Csaba 75 szatirikus nyelvi írása

Írások

Büchner: Woyzeck
Színház és nyelv 50.

2018.11.25.nincs hozzászólás

A színház minden – a történet semmi.

Hogy egy borbély féltékenységből meggyilkolja a feleségét? A Nemzeti kisszínpada világszínházba, spanyolul, angolul, oroszul, valamint magyar „etnikai” dialektusban (etnolektusban) pergő jelenetekbe, őrült zenei-táncos tobzódásba, a szappanoperák, a kibeszélőshow-k, a sztorimagazinok világába helyezi a szerencsétlen borbélyt, aki kapaszkodni próbál orvosához, szerelméhez, gyermekéhez, de mindhiába. A látvány erős, a történet semmi, olyasféle befogadás, mint a zene, vagy talán a cirkusz (?), ez utóbbinak rosszabbik, nem művészi jelentése a magyarban. Kétórás szüntelen tobzódás, talán haláltánc, taszító és egyben bevonzó világ. Érdekes, hogy főleg férfiakra épít. A macsó világ, a testek kimutatása (Fehér Tibor, Kovács Tamás), az erőszak folyamatos felvillantása úgy látszik alkalmasabb ennek az eszement világvége hangulatnak a bemutatására. „Mellkasa mint egy bikáé, és szakálla akár az oroszlánnak.” Mellkas után mellbevágás: ordító ellentét, amikor az „ezreddobos” vagy „tamburmajor” (Fehér Tibor – hogy kicsit összezavarja az időket) az állatias szerelmi közeledésben költők szerelmes verseiből idéz (április 11-én nézem meg az előadást). Szociológiai mélység, amikor Woyzecket faggatja az orvos, hogy mivel telik el a napja, s bár hátul az ismerősök nevetnek, hogy vajaskenyeret kenek, vajaskenyeret kenek, s vajaskenyér lóg a plafonról is, tudjuk, hogy az egész napos tétlenség, semmi itt él velünk. Érzelmileg leginkább Woyzeckkel azonosulunk. A bolond világot alig érti, szeretni és kimaradni akar, de hát nem lehet (remek alakítás Nagy Márktól).  A történet semmi – de minden színház. A Nemzeti felé utazva az 1-es villamoson mindez a valóságban is tapasztalható, s minden meg is történhet.

(Rendező: ifj. Vidnyánszky Attila, Nemzeti Színház, Sztalker Csoport előadása, 2018. ápr. 11.).

 

 

Új hozzászólás