Pusztay János

Puszay János

Halmai Tamás

Halmai Tamás

Magyari Sára

Magyari Sára

Balázs Géza

Balázs Géza

Pomozi Péter

Pomozi Péter

Kóródi Bence

Kóródi Bence

Kövesdy Zsuzsa

Kövesdy Zsuzsa

Fráter Zoltán

Fráter Zoltán

Minya Károly

Minya Károly

Ilosvay Selymes Pál

Ilosvay Selymes Pál

(Ny)elvi kérdések   1-100.

Horváth Péter Iván

Horváth Péter Iván 100 ismeretterjesztő írása

Írások

Nyelvemre harapva
1-75.

Hartay Csaba

Hartay Csaba 75 szatirikus nyelvi írása

Írások

Rigmusok
Kávéházi szeglet 12.

2018.05.23.nincs hozzászólás

Ki ne fújná kívülről Arkhimédész törvényét, a fizikából bukásra álló nebulók örök megmentőjét? „Minden vízbe mártott test / a súlyából annyit veszt, / amennyi az általa / kiszorított víz súlya.” Ezt a mondókát a legrosszabb diák is pillanatok alatt megtanulja, köszönhetően a sorok egyszerű, 4‖3-as tagolódású ritmusának és a szavak egybecsengésének. Amit versbe szedünk – […]

Ki ne fújná kívülről Arkhimédész törvényét, a fizikából bukásra álló nebulók örök megmentőjét? „Minden vízbe mártott test / a súlyából annyit veszt, / amennyi az általa / kiszorított víz súlya.”
Ezt a mondókát a legrosszabb diák is pillanatok alatt megtanulja, köszönhetően a sorok egyszerű, 4‖3-as tagolódású ritmusának és a szavak egybecsengésének. Amit versbe szedünk – ritmusa van, sőt, ha még rím is díszíti –, könnyebben „fülünkbe megy”. A Méné, tekel… című költeményben Karinthy Frigyes is felhívja a figyelmet a tartalom átadásának eredményes formájára: „Versben mondom, hogy jobban megjegyezd.”
Hogyne volna hatásos a rímes beszéd, ha az a cél, hogy valami emlékezetünkbe vésődjön. A kereskedelem propagandistái régóta tudják és hasznosítják ezt. A korgó gyomrú tanügyi mondókák gazdag leszármazottai a reklámversek. A mai napig emlegetjük a huszadik század első felének híres kétsorosait: „Haladjon Ön is a korral, süssön Váncza sütőporral!” És: „Mondja, marha, mért oly bús? Olcsóbb a hal, mint a hús.”
A hirdetés sikeréhez meghatározó mértékben hozzájárul a látvány, az a kép vagy rajz, amelyet plakát formájában ragasztanak ki az utcai hirdetőoszlopokra vagy a házak falára. No és ha még elrettentő példaként valóságos installációt is készítenek az országúti balesetek megelőzésére?

Kép: FORTEPAN/Privát Fotó és Film Archívum/Höfler Tibor Gyűjtemény

Sokszor elég azonban a néhány szavas, kedves figyelmeztetés is. Vajon melyik lovas fuvarozó tudott ellenállni az út menti kisvendéglő hívásának, amely a bejárat fölé kiszögelt tábláról csalogatta: „Hőha, sárga! / Itt a csárda!” A vendéglátás mindig is bízott a rigmusok csábításában.

Kép: FORTEPAN/Csontos Péter

Nézzük csak meg, mi függ a csokornyakkendős úr feje fölött a falon:
Menyecskecsók
Koppányvér
Aki issza:
Holtig él!
Igazán szívesen megismerném a titokzatos Menyecskecsók és az ősmagyar Koppányvér ízét, bár attól tartok, nem csak ezek fogyasztása miatt élnék halálomig, hanem egyébként is holtomig fogok élni. Mindenesetre, hogy addig se fázzunk meg, jobbra – a kocsmárosi leleményesség fényes bizonyítékaként – a rímes plakát röviditalt minősít kifejezetten gyógyszernek: „Kutya nátha / El ne érje: / Tótszőllősy / Rumját kérje!”
Arra már csak inkább zárójelben utalok (mert vannak izgalmasabb klapanciák), hogy a rímek erejét felhasználta a háborús ideológia is.
Ki nehéz időben, szent komoly munkával,
rendületlen hittel, nem roskadó vállal,
fiaival együtt szolgálja a hazát,
köszönti a nemzet
A HŐS MAGYAR ANYÁT!

Kép: FORTEPAN/Lissák Tivadar

 

A szakemberek arra is rájöttek, hogy még hatásosabb a reklám, ha a járókelőnek, olvasván a feliratot, óhatatlanul eszébe jut valami, amit nem illik kimondani, de a rímhelyzet akaratlanul előhívja. A módszer különösen eredményes, ha a kimondatlanság pikáns mozzanatot rejt.
Royal bútor, Royal kaszni,
Royal ágyban legjobb – aludni.
Az elhallgatáson alapuló reklámszöveg alkalmazása iskolát teremtett. A hagyományos Schmoll cipőtisztítóra a Kakas néven forgalmazott krém mondta ki az áment:
Addig volt csak Schmoll a paszta,
míg a Kakas meg nem – jelent.
Az érzelmi feszültségkeltés és feszültségoldás abban áll, hogy a reklámszöveg nem lehet szabad szájú, mégis a minél erősebb hatás érdekében élesen, közvetlenül kellene fogalmaznia. A hirdetési rigmus jól nevelt úriemberként viselkedik, miközben nem idegen tőle a kamasz szókimondó vagánysága. Az ilyen faragvány az egyértelmű rímhelyzettel és a helyettesítő elhallgatással nem követ el illetlenséget, mégis eléri, amit akar. Testápolót reklámozó plakátra írhatnánk:
Bőre csak annak nem aszott,
aki éjjel-nappal – kente.
Szálloda, panzió, garzonlakás reklámja lehetne:
Várja önt e kies zug,
ahol mindenki jót – pihen.
Természetesen nem csak versben lehet maradandót alkotni. Karinthy egyetlen prózai reklámmondathoz is emlékezetes poént csatolt. Az előfizetők számát növelendő, a Nyugat megpróbálkozott az utcai hirdetéssel. Karinthy mint a folyóirat munkatársa, kisebb baráti társasággal sétálgatott a körúton, ám egyszer csak megállt a hirdetőoszlopnál, amelyen ez állt: Minden művelt ember olvassa a Nyugatot! – A többiek meg írják, firkantotta alá Karinthy.

Új hozzászólás