Pusztay János

Puszay János

Halmai Tamás

Halmai Tamás

Magyari Sára

Magyari Sára

Kövesdy Zsuzsa

Kövesdy Zsuzsa

Fráter Zoltán

Fráter Zoltán

Minya Károly

Minya Károly

Ilosvay Selymes Pál

Ilosvay Selymes Pál

(Ny)elvi kérdések   1-100.

Horváth Péter Iván

Horváth Péter Iván 100 ismeretterjesztő írása

Írások

Nyelvemre harapva
1-75.

Hartay Csaba

Hartay Csaba 75 szatirikus nyelvi írása

Írások

A puli interkulturális térben

2017.12.1.nincs hozzászólás

Nemzeti kincseink között kilenc magyar kutyafajta is megtalálható. A vizsla, az agár és a komondor fajták mellett a puli a legismertebb pásztorkutya.

A magyarság őseinek segítőiként a pulik csodálatos múltat tudhatnak magukénak. A leleményes terelőkutya hosszú időn átívelő múltja során szorgalmának, találékonyságának és temperamentumának köszönhetően munkakutyából családi kedvenc és sportkutya vált. A végtelenül barátságos és családkedvelő jellem karöltve a gondos tenyésztői összefogással és törődéssel olyan egyedi jelképet alkotott meg a puli képében, amely által ez a magyar fajta határainkon is túljutott, s számtalan család kedvencévé vált. Legendás szőrköntöse, intelligenciája és egyedi hűsége ismert és elismert sok európai országban, de az USA államaiban is. Eltérés tapasztalható azonban a puli hazai és határainkon túli megítélésében: amíg mi magyarok az állatok között a legjellegzetesebb magyar szimbólumként a pulit tartjuk számon, megbecsüléssel és belső értékeinek elismerésével fordulunk felé. Ezzel szemben a külföldiek kifejezetten divatcélból keresik, gyakran csak a kuriózumnak számító „köntöse” miatt tesz szert nagy érdeklődésre; ugyanakkor a tulajdonosoktól visszakapott véleményekből a tenyésztők a puli jellemzőinek pozitív fogadtatásáról is számot adnak. Korunkban a szőrpamacs-szerű játékfiguráknak nagy a keletje (állítólag nyugtatólag hatnak az emberre), e hiedelem is népszerűsítheti a puli iránti vonzalmat.

Az egykoron mezőgazdasági értékkel rendelkező puli képe az élet különböző területein – kezdve a technika szerteágazó területétől a reklámmarketing fortélyaival bezárólag – számtalan tervezőt ihletett meg, és vált általuk ismertté interkulturális kontextusban. Az 1980-as években Francia piacra egy hódmezővásárhelyi tervező és gyártó cég alkotta meg a „Puli” márkanevű apró, de annál fürgébb gépjárművet, felismervén a puli pörgő, pattogó mozgását. (1. kép) A magyar holdkutatás csoportja „Puli” elnevezésű holdjáró prototípusa szintén ennek a kutyafajtának találékonyságát sugallja. Gyors és fürge, semmilyen akadály nem állhat az útjába. (2. kép) Több nemzetközi takarítóeszközöket gyártó cég a puli zsinóros függönyszerű köntösét használja fel termékei népszerűsítéséhez. (3. és 4. kép) A puli hűsége és gazdája iránti odaadása ihletett meg több tengerentúli italgyártó vállalatot is (Budweiser és Dr Pepper).  (5. és 6. kép)

Új hozzászólás