Papp Andrea

Magyari Sára
  • Bók
    2020. 11. 5. 06:00

Balázs Géza

Balázs Géza

Cservenka Judit

Cservenka Judit

Minya Károly

Minya Károly

Ilosvay Selymes Pál

Ilosvay Selymes Pál

Blankó Miklós

BlankoM

Dede Éva

Dede Éva

Vízkeleti Szilveszter

Vízkeleti Szilveszter

(Ny)elvi kérdések   1-100.

Horváth Péter Iván

Horváth Péter Iván 100 ismeretterjesztő írása

Írások

Nyelvemre harapva
1-75.

Hartay Csaba

Hartay Csaba 75 szatirikus nyelvi írása

Írások

Takázás
1-45.

Horváth Péter Iván

Magyari Sára 45 nyelvi esszéje

Írások

Szólás-mentés 1–50.

Pomozi Péter

Pomozi Péter 50 írása

Írások

Korrekt troll 1-77.

Halmai Tamás

Halmai Tamás 77 korrektorglosszája

Írások

Nyelv és iskola 1-16.

Kóródi Bence

Kóródi Bence 16 írása

Írások

Kávéházi szeglet 1-26.

Fráter Zoltán

Fráter Zoltán 26 esszéje

Írások

Borostyánkő 1-88.

Puszay János

Puszay János 88 esszéje

Írások
Balázs Géza

Tujázunk, bicajozunk Tetten ért szavak 54.

2013.10.10.nincs hozzászólás

Részlet A pesti nyelv című könyvemből.

A városi nyelv azt jól jelzi, hogy a villamos a legkedveltebb közlekedési eszköz. Ennek van ugyanis a legtöbb városi nyelvi megnevezése: csilling, hernyó, kukac, sárgaság, tramvaj, tuja, vilagner, vilcsi, vilga, vili, vilinger, villanyos, villogó, visi, zötyögő. Az egyes villamostípusok is kaptak becenevet: UV-villamos tévesen új villamos, az egyik csuklós neve: bengáli, a hannoveri villamos banán (a korábban zöld villamos Budapesten sárga lett, azaz beért), a nagykörúti Combino pedig hernyó, kukac, kombiné. De ma már van adventi fényvillamos, nosztalgiavillamos is. A budapesti villamosok számozása (több mint száz éve) logikusan indult. A páros szám az egyik, a páratlan a másik céget jelentette. A villamosok számozása 1–69 közé esett a pályaszakaszok folyamatos kiépülésével. Azonban idővel egyes szakaszokat megszüntettek, másokat átalakítottak, összevontak, úgyhogy a rendszer mára tökéletesen összezavarodott. Ha Pest három nagy kereszt-, illetve körirányú villamosvonalát nézzük, akkor belülről kifelé haladva a 2-es jár a Duna parton, a 47-es és a 49-es a „kiskörúton”, a 4-es és a 6-os a Nagykörúton, az 1-es a Hungária (és egyéb) körúton, míg nemrég létrejött a külső (Nagy Lajos király út, Fehér út stb.) 3-as villamos. A villamosvonalak számozását olykor a politika is befolyásolta. A 33-as villamos állítólag a NOSZF (korábbi helyesírás alapján: Nagy Októberi Szocialista Forradalom) 33. évfordulóján, 1950-ben indult. Az 56-os villamos nem 1956-ről kapta számozását, mégis „provokációgyanús” lehetett. Sokaknak fájt, amikor az 56-os villamos eltűnt (2010-ben összevonták a 61-es villamossal).

Közismert a trolibuszok számozásának kialakulása is. A városi mitológia szerint azért 70-es az első pesti trolibusz, mert 1949. december 21-én, Sztálin 70. születésnapján indult útjára, mások ezt csak „belemagyarázásnak” tartják, s egyszerű okkal (a villamosok számozása 69-ig tart) magyarázzák a 70-est.

Minden budapesti büszke arra, hogy a kontinens első földalatti vasútja Budapesten épült meg. Ma is jár a Vörösmarty tér és a Mexikói út között. A pestiek kisföldalattinak nevezik, hivatalosan MillFav (millenniumi földalatti vasút). 1970-től ugyanis már metró (mélyvasút) is közlekedik Budapesten. Ennek diáknyelvi neve: hernyó, kék vakond, barbi (belső kék tere miatt).

A budavári sikló korábbi neve budai hegypálya volt. A sikló különleges vasút, mely a Lánchídtól a Sándor-palotáig, a Várhegyre viszi az utasokat. A kocsiknak neve és pályaszáma van: az Alagút felőli északi pályán a BS 1 – Margit; a déli oldalon a BS 2 – Gellért közlekedik. A fogaskerekű vasút népi neve: fogas. Sajátos és egyedi közlekedési eszköz a János-hegyi Légpálya. Az első kötélpálya megnevezésére 1969-ben pályázatot írtak ki. A Libegő nem szerepelt a javaslatokban, valószínűleg a „Lebegő” nyomán találták ki.

 

Bár szép ez az új Pest, szép, tagadhatatlan,

a réginek mégis jobb barátja voltam;

biztosan járhattam erre meg amarra,

sétáimat senki, semmi sem zavarta.

 

De most oly félénken ballagok az utcán.

alig veszem észre, bicikli csörtet rám.

Majd egy automobil, mint éhes vadállat, –

jó, hogyha az ember jókor félreállhat.

(Gyulai Pál: Budapest)

 

Európában az utóbbi két évtizedben Budapesten volt a legnagyobb fejlődés a városi kerékpározásban. Ezzel együtt a kerékpár szókészlete is gazdagodott a diáknyelvben: bicaj, bicagla, biciglö, bicikli (német, angol), bicó, bringa, caj, cajga, cajgagép, cajgli, canga (a bicaj – bicanga formákból), cicigli, cinge, drótkecske, drótszamár („a küllők miatt, s két szarva van”), keró, kétkerekű, kétkerekű póniló. Kerékpározik: bicajozik, biciklizik, bicózik, binyózik, bringázik, cajgázik, cajglizik, cangázik, furikázik, kerekezik, kerózik, kétkerekezik, pedálfutározik, pedálozik, penget, teker, teper.

 

A pesti nyelv című kötet megrendelhető: iroda@e-nyelv.hu

Új hozzászólás